Wachten op volgend seizoen

Print
Auto Rally van Catalonië
BR>LLORET DE MAR - Dertien maanden had Colin McRae geen rally meer gewonnen. Een eeuwigheid voor de spectaculaire Schot, jarenlang afgeschilderd als de Schumacher van de rallysport. Des te meer deugd deed het McRae dat hij in de eindspurt van de Rally van Catalonië vijf seconden overhield op Burns. Freddy Loix werd ontgoochelend achtste en kan beginnen aftellen naar het jaar 2001.
Net als twee weken geleden in Portugal eindigde de Rally van Catalonië op een secondenspel. Met zijn drieën vertrokken ze aan de slot-KP met hoop op de eindzege. Colin McRae (Ford) haalde de bovenhand met vijf seconden voorsprong op Richard Burns (Subaru) en elf op Carlos Sainz (Ford). Aan de gemiddelde snelheid van 93km per uur houdt dat in dat Burns 87 meter en Sainz 173 meter achterstand had. Na 383 kilometer rijden!
"Ik was vergeten hoe het voelde om te winnen", grijnste McRae. Zijn vorige zege dateert al van de Rally van Portugal in maart '99. "Dertien maanden ja, maar naar mijn gevoel nog veel langer. De competiviteit van de Ford Focus was nooit een probleem, bijna overal draaiden we tijden in de topdrie. Maar de bedrijfszekerheid nekte ons dikwijls. Hier in Catalonië was het al beter: alleen de koppeling liet het afweten. Laten we hopen dat de wagen vanaf nu betrouwbaar is."
Ook Ford mag daarop hopen, want anders kon McRae wel eens weg zijn. De Schot is einde contract, net als Burns. Peugeot zou graag één van de twee inlijven. De geruchtenmolen draait al: Burns zou wellicht opslag krijgen en blijven, McRae zou een overgang wel zien zitten.

Voor de fun


Ook Freddy Loix is einde contract en ook rond hem maalt de molen. Naar verluidt op gang gedraaid door Michael Park, de co van de jonge Est Markko Martin, die op Loix' stuur aast. Het Loix-kamp is er vrij gerust in: "Freddy blijft, zeker dit seizoen, wellicht ook in 2001."
In Lloret de Mar moest de Riemstenaar vrede nemen met een achtste plaats na weer een rally vol technische problemen. Drie keer viel de Mitsubishi zonder remmen. "Zijn wij blij dat het hier gedaan is! Het enige positieve dat ik kan verzinnen is dat we nu een paar weken vakantie hebben", aldus Loix. Dood-cynisch, maar ook realistisch. "De KP-tijden liegen er niet om: iedereen die voor me eindigde, was ook sneller dan ik."
"Ik heb me niets te verwijten, ik heb mijn job gedaan."
Freddy Loix
Dat geldt zeker voor Tommi Makinen. Voor de rally merkte Loix nog op dat hij in het verleden in Catalunya altijd sneller was dan de Fin. Nu was hij altijd trager, in elk van de vijftien klassementsproeven. "Dat is erg genoeg. Maar ik heb me niets te verwijten, ik heb mijn job gedaan."
De rest van het seizoen oogt ronduit triest voor Loix, met een auto die aan snel tempo veroudert en totaal niet past bij de Limburger. Na de teleurstelling in Portugal was er nog hoop dat de auto op tarmac zou marcheren. Nu het zelfs in Loix' favoriete wedstrijden niet gelukt is, rest er weinig hoop dat dit seizoen nog een hartverwarmend resultaat uit de bus komt. Het wordt wachten op 2001. Loix cynisch en gelaten: "Het seizoen is niet gedaan, ik denk dat er nog wedstrijden komen waarin ik zevende of achtste kan worden. Ik rij vanaf nu zoals in de enduro-cross, waaraan ik wel eens mee doe: puur voor de fun. Ik doe mijn best; als het werkt, dan is het oke. Als het niet werkt, dan is dat jammer."
Eindstand (1.874,7 km, waarvan 383 tegen de chrono): 1. Colin McRae-Nicky Grist (GB, Ford Focus WRC) in 4u07'13"0; 2. Burns-Reid (GB, Subaru Impreza WRC) op 5"9; 3. Sainz-Moya (Spa, Ford Focus WRC) 11"7; 4. Makinen-Mannisenmaki (Fin, Mitsubishi Lancer Evo6) 40"2; 5. Gronholm-Rautiainen (Fin, Peugeot 206 WRC) 1'51"7; 6. Panizzi-Panizzi (Fra, Peugeot 206 Maxi) 2'10"9; 7. Delecour-Grataloup (Fra, Peugeot 206 WRC) 3'36"4; 8. Freddy Loix-Sven Smeets (Mitsubishi Carisma GT) 4'12"5; 9. Navarra-Fedeli (Ita, Toyota Corolla WRC) 5'05"4; 10. Martin-Park (Est/GB, Toyota Corolla WRC) 5'29"0; 29. David Loix-CŽdric Pirotte (Mitsubishi Lancer Evo6, gr.N) 34'00"5; 30. Bob Colsoul-Tom Colsoul (Mitsubishi Lancer Evo6, gr.N) 38'24"4.
KP7 (45,8 km): 1. McRae; 2. Delecour 1"3; 3. Panizzi 2"3; 10. Loix 30"8. KP8 (36,2): 1. Makinen; 2. Burns 1"4; 3. Sainz 6"7; 4. Loix 7"7. KP9 (45,9): 1. McRae; 2. Sainz 0"1; 3. Panizzi 0"6; 7. Loix 18"4. KP10 (17,6): 1. Sainz; 2. Burns 1"1; 3. Panizzi 1"7; 8. Loix 8"1. KP11 (36,2): 1. Sainz; 2. Burns 2"0; 3. McRae 4"4; 8. Loix 17"2. KP12 (36,9): 1. McRae; 2. Panizzi 6"1; 3. Burns 7"0; 8. Loix 30"4. KP13 (18,3): 1. Makinen; 2. Sainz 0"7; 3. Panizzi 2"2; 9. Loix 11"4. KP14 (36,9): 1. McRae; 2. Burns 4"8; 3. Sainz 5"5; 7. Loix 19"9. KP15 (18,3): 1. Gronholm 12'09"3; 2. Burns en McRae 0"5; 4. Sainz 1"2; 6. Loix 7"0.
WK-standen: rijders: 1. Burns 28; 2. Makinen 19; 3. Gronholm 18; 4. Sainz 17; 5. C. McRae 14; 6. Kankkunen 11; 7. Auriol 4;...; 11. Loix en Thiry 2. Constructeurs: 1. Subaru 41; 2. Ford 31; 3. Mitsubishi en Peugeot 23; 5. Seat 7; 6. Skoda 5.

Princen krijgt compensatie


LLORET DE MAR - Kleine troostprijs voor Kris Princen: na de pech van de voorbije twee weken ziet de Limburger zijn programma wellicht uitgebreid met een EK-rally. Na twee vroege opgaves wegens een dom technisch probleem heeft preparateur Motorsport International iets goed te maken ten overstaan van Bastos, Renault en Princen zelf. Aangezien beperkingen op sigarettenreclame de mogelijkheden beperken, wijkt het team wellicht uit naar het EK-manche. Op een tarmac-rally wil Princen het opnemen tegen de Citroën Xsara van Bruno Thiry. Wellicht gaat het om de Bulgaarse (19-21 mei) of de Poolse (1-3 juni) manche, want Madeira (2-5 augustus) stond al in Princens agenda.
Aangaande de WK-kandidatuur van Ieper raakte zondag bekend dat de Rally van China inderdaad niet doorgaat. Ieper hoopt in 2001 die vrijgekomen plaats in te nemen, maar China blijft een concurrent. De organisatoren willen een nieuwe rally uittekenen in de buurt van Peking. Nog dit jaar zou er een proef-evenement komen.
Nu in het nieuws