Fitter, slanker en gezonder met hartslagmeter

Print
Je hartslag vertelt je alles over je conditie. Een hartslagmeter dus ook. Het Finse bedrijf Polar heeft een nieuw toestelletje, in de vorm van een trendy polshorloge, dat ook de gewone sterveling helpt om op een evenwichtige manier zijn conditie en zijn gewicht onder controle te houden.
BR>

Wat doet een hartslagmeter


Een hartslagmeter bestaat uit een borstband met zendertje dat signalen doorstuurt naar een ontvangertje in de vorm van een polshorloge. Alle modellen tonen voortdurend je hartslag, andere modellen hebben meer functies. De nieuwe M-polar berekent in vijf minuten je fitheidsniveau aan de hand van je leeftijd, je gewicht, je geslacht, rust- en maximale hartslag. Met de OwnZone-functie berekent hij je hartslaglimieten zodat je op een veilige en doeltreffende manier kan oefenen. Te hard trainen verhoogt de kans op blessures, te zwak trainen brengt weinig vooruitgang. Met de OwnCal-functie kan je zien hoeveel calorieën je verbruikt. Je kan ook volgen hoeveel vet er wordt verbrand. Het geheugen maakt verder dat je kan nagaan in hoeverre je conditie in de tijd evolueert. Een extraatje: na drie dagen op non-actief word je eraan herinnerd beweging te nemen.

Wie gebruikt een hartslagmeter?


Polar is geen onbekende in kringen van topsporters, atleten en andere sportievelingen. Tien jaar al wordt de Polar-hartslagmeter gebruikt tijdens professionele trainingssessies en in fitness-centra. Bedoeling is de kwaliteit en effectiviteit van de training te verbeteren. Een hartslagmeter is niet alleen voor topsporters. De allernieuwste M-serie is ook voor gewone stervelingen, die aan een rustig tempo iets aan hun conditie willen doen.

Wat leer je van je hartslag?


Een normale rusthartslag bedraagt 60 tot 80 slagen per minuut. Onder stress of zware inspanning kan hij oplopen tot 210 tot 240 slagen. Hoe meer je beweegt, hoe beter je hart in conditie is, hoe minder vaak het hoeft samen te trekken om het nodige bloed te pompen. Een lagere hartslag wijst erop dat je conditie is verbeterd. Het gunstig effect van beweging maakt ook dat je hartslag sneller naar rustniveau zakt.

Hoe kan je lijnen met een hartslagmeter?


De beste manier om gewicht te verliezen is diëten in combinatie met bewegen. Als je enkel dieet, dan verlies niet je alleen vet/kilo's maar ook spierweefsel. Omdat je stofwisseling daalt en je energiebehoefte afneemt, zal je je dieet voortdurend moeten verstrengen om te blijven afvallen. Door dagelijks 30 tot 45 minuten een matige lichaamsinspanning te leveren verbruik je wekelijks 1000 - 2500 kcal aan energie. (7000 kcal komt overeen met een kilo). Combineer je dit met een evenwichtige, niet vette, voeding, zal je gewichtsafname blijvender zijn. De hartslagmeter bespaart je het eindeloos gegoochel met calorieën, maar vertelt je precies hoe je traint, welk effect het heeft en hoe je evolueert.
Nu in het nieuws