Freddy Loix ontgoochelend zesde

Print
Rally van Portugal
BR>MATOSINHOS - Richard Burns boekte een sensationele zege in de Rally van Portugal, waarin hij drie keer uit de achtergrond terugkwam en in de voorlaatste proef de leiding definitief overnam. Hij wordt de allereerste Engelsman op kop in het wereldkampioenschap en maakt een einde aan een periode van achttien maanden Makinen-heerschappij. Freddy Loix moest vrede nemen met een ontgoochelende zesde plaats na aanhoudende problemen aan zijn wagen.
Voor Loix was Portugal een afknapper. Heel de wedstrijd liet de wagen het afweten: het elektronische differentieel veranderde te pas en te onpas van afstelling en zaterdag moest de Riemstenaar zelf de remleiding herstellen. Zijn remonte was daarmee gestuit. Loix werd zevende en schoof na de finish op naar de zesde plaats, toen Martin straftijd incasseerde. "Als de wagen er was, draaide ik mee met de besten", verwees de Limburger naar een paar topchrono's. "Maar we kenden te veel problemen en zelfs als de auto goed ging, kwamen we snelheid te kort in vergelijking met de Subaru en de Peugeot."
Met Portugal is voor Loix een scoringskans verkeken en de rest van het seizoen ziet er niet bijster goed uit, met een verouderende Lancer. "Niet overdrijven, twee maanden geleden won Makinen er nog mee in Monte Carlo. Maar het is inderdaad wachten op de WRC, die er pas in 2001 komt."

David Loix dondert ravijn in


MATOSINHOS - De Belg Loix stond zondag in alle Portugese kranten. Niet Freddy Loix, zoals de voorbije jaren wel eens het geval was. Wel naamgenoot David, afkomstig uit Verviers en geen familie van. Wat je daarvoor moet doen bij je eerste deelname aan een WK-rally? Rechtdoor rijden als de weg draait, naar beneden donderen en zestig meter dieper tot stilstand komen. Het leverde spectaculaire plaatjes op, maar natuurlijk ook een opgave. Gelukkig (en als bij wonder) kwamen piloot en co-piloot er zonder kleerscheuren vanaf.
1.647 km waarvan 399 tegen de chrono: 1. Burns-Reid (GB, Subaru Impreza WRC) in 4u34'00"0; 2. Gronholm-Rautiainen (Peugeot 206 WRC) 6"5; 3. Sainz-Moya (Spa, Ford Focus WRC) 2'9"2; 4. Rovanpera-Pietilainen (Fin, Toyota Corolla WRC) 3'18"2; 5. Delecour-Grataloup (Fra, Peugeot 206 WRC) 4'6"3; 6. Freddy Loix-Sven Smeets (Mitsubishi Carisma GT) 7'28"9; 7. Martin-Park (Est/GB, Toyota Corolla WRC) 7'41"6; 8. Schwarz-Hiemer (Dui, Skoda Octavia WRC) 7'47"4; 9. Gardemeister-Lukander (Fin, Seat Cordoba WRC) 8'24"2; 10. Auriol-Giraudet (Fra, Seat Cordoba WRC) 12'38"0; 11. Lopes-Lisboa (Por, Peugeot 206 WRC) 15'1"1; 12. Climent-Romani (Spa, Skoda Octavia WRC) 16'10"0; 13. Hagstrom-Gardemeister (Fin, Toyota Corolla WRC) 17'35"2; 14. Madeira-Prata (Por, Seat Cordoba WRC) 22'44"9; 15. Campos-Magalhaes (Por, Mitsubishi Carisma GT) 24'02"5 (winnaar gr.N); 27. Guest-Green (Aus, Hyundai Coupe) 55'32"9 (winnaar F2).
WK-standen: rijders: 1. Burns 22; 2. Makinen en Gronholm 16; 4. Sainz 13; 5. Kankkunen 11; 6. Auriol en McRae 4; 8. Gardemeister, Radstrom en Rovanpera 3; 11. Thiry, Solberg, Loix, Arai, Delecour 2. Merken: 1. Subaru 35; 2. Mitsubishi 20; 3. Peugeot en Ford 17; 5. Seat 7; 6. Skoda 5.

.

Nu in het nieuws