KBC verwacht vooralsnog weinig heil van internet

Print
BRUSSEL - De KBC-groep heeft slechts 1 miljard frank opzijgezet om het internetbankieren van haar klanten verder te ondersteunen. Daardoor worden wel 45 nieuwe jobs gecreëerd, maar de inspanning is veel kleiner dan die van de andere grote banken. "We blijven met twee voeten op de grond", zei directievoorzitter Remi Vermeiren donderdag bij de voorstelling van de financiële resultaten van zijn groep over het voorbije jaar. "We zien internet vooral als aanvulling van ons bestaand kantorennetwerk." Toch denkt KBC tegen 2002 ongeveer één op de vijf klanten via het internet te bedienen: 160.000 particulieren, 65.000 meer vermogende klanten en 80.000 KMO's.
BR>Bovendien is KBC ook in gesprek met andere partners om een Europees initatief uit te bouwen. "We kunnen er nog niet veel over kwijt, maar als het levensvatbaar blijkt, zullen we er wél fors in investeren", voegde Vermeiren er aan toe. De fusie tussen het voormalige ABB, KB en CERA loopt intussen volgens plan. Dit jaar zullen nog 133 kantoren worden samengesmolten, in 2001 en 2002 volgt het gros van de kantoren. De fusiegroep zag zijn nettowinst vorig jaar uitkomen op 970 miljoen euro. Dat is omgerekend 39,1 miljard frank en 21,6% meer dan in 1998.
Die toename kwam er in een jaar waarin de Vlaamse financiële groep een vrij sterke positie in Centraal-Europa (Polen, Hongarije, Tsjechië en Slovakije) wist uit te bouwen via de aankoop van grote participaties in plaatselijke banken en verzekeraars. Via deze overnames is KBC zelfs uitegroeid tot de grootste bank in Centraal-Europa, een markt met tien keer meer inwoners dan Vlaanderen. "We beschouwen dit dan ook als onze tweede thuismarkt", aldus Vermeiren. Centraal-Europa was vorig jaar goed voor 2,5% van groepswinst, over drie jaar moet dat 10% zijn.
MEEST RECENT