"Radionieuws wordt volgende uitdaging"

Print
VILVOORDE - Het gaat goed met de VTM-nieuwdienst, schreeuwt de commerciële omroep van de daken. Hun journaals lokken opmerkelijk meer kijkers dan de collega's van TV1. "Bovendien staan we voor een nieuwe uitdaging", zegt directeur informatie Klaus Van Isacker, "de uitbouw van een radionieuwdienst." Die radioredactie moet volledig apart staan van de televisieredactie. "We hebben al een kleine kern gemaakt, die op dit ogenblik Topradio en Radio Mango bevoorraadt. We brengen uiteraard nog geen commercieel landelijk nieuws maar als we groen licht krijgen van de regering, zijn we er klaar voor.
BR>Op dit ogenblik is onze grote frustratie een beetje dat we geleefd worden door het radionieuws van de openbare omroep. Als men daar een onderwerp brengt, waarvan wij niet van plan waren het aan te raken, zijn wij bijna verplicht om er in het televisiejournaal van 19u iets mee te doen. Zelfs als het ons niet belangrijk lijkt. Er zitten rond 17-18u een heleboel mensen in hun auto te luisteren, zodat ze er als ze thuis zijn ook nog iets over willen horen of zien op televisie." In afwachting vinden Van Isacker en directeur-generaal Eric Claeys het belangrijk dat meer kijkers houden van Dany Verstraeten dan van Martine Tanghe of Sigrid Spruyt. Concreet betekent dit dat het VTM-nieuws meer bekeken wordt dan dat van TV1.

Vlaams


De directeur informatie ziet voor deze gunstige evolutie diverse redenen. "Als Vlaamse onderneming maken wij nieuws voor Vlamingen. Met veel Vlaams nieuws, maar ook met een stevig stuk buitenland, een grote brok politiek-economisch nieuws en heel veel aandacht voor de populaire sporten. Verder hebben wij altijd gestreefd naar journalistieke kwaliteit." Om dat laatste te bereiken, is een degelijke ploeg met veel ervaring nodig. Op dit moment werken er 126 vaste mensen op de redactie. Als je er de cameramensen en de free-lancers bijtelt, kom je al snel aan het ronde getal van tweehonderd. Ook gaat VTM prat op tal van vernieuwingen, zoals het 13u-nieuws, fait-divers, parketnieuws, duopresentatie of het uitbouwen van een correspondentienet.
VTM blijft een ochtendjournaal brengen, en met redelijk succes. Op de grafiek met de kijkcijfers van februari zien we dat het 8u-journaal het meest bekeken is met 55.000 kijkers. Wat het 13u-nieuws betreft trekt VTM dubbel zoveel kijkers dan TV1. Af en toe zijn er pieken van 500.000 en meer. TV1 haalt dan weer iets meer kijkers dan VTM tijdens het 18u-nieuws. Maar een uur later pakt de commerciële omroep heel sterk uit. Ruim 840.000 nieuwslustigen, maar geregeld pieken van 950.000 en meer. Tijdens het Laatavondnieuws zien we een lichte voorsprong voor VTM.
Op dagbasis haalt VTM 1.777.127 kijkers. Daar zet TV1 er 1.290.600 tegenover.

.

Nu in het nieuws