Eerste opera Wim Henderickx slaat gensters

Print
BRUSSEL - De Antwerpse componist Wim Henderickx kreeg na de première van Triumph of spirit over matter een hartverwarmend applaus. Volledig verdiend, want zijn allereerste opera wist anderhalf uur lang muzikaal te boeien. Natuurlijk is het succes niet uitsluitend de verdienste van Henderickx, maar zijn ritmische muziek met knipogen naar de klassieke en hedendaagse operascène, met af en toe een streepje folklore, jazz en in de finale ook oosterse muziek, vormt een stevige ruggengraat. De componist maakt ook speels gebruik van leidmotieven op zijn Wagners.
BR>Zo duikt het thema Nothing is pure in this world in de meeste van de zestien snel in elkaar overgaande taferelen op. Librettoschrijver Johan Thielemans, die jaren geleden samen met Jan Van Vlijmen een opera schreef rond Vicent Van Gogh, waagt zich opnieuw in de kunstwereld. Een vruchtbaar milieu om passie en filosofische bespiegelingen te vermengen, een wereld waarin echt en nep in elkaar overvoeien. In de enscenering van Johan Simons en Paul Koeck krijgt niet de kunstenaar Beck, de galerijhouder Dreck en diens assistent Beacon of de kunstcriticus Theo de hoofdrol toebedeeld, maar wel Elsie, de vrouw die de vier mannen fijntjes bespeelt. Elsie heeft de schijnwereld het beste door.
Zij begrijpt ook het cynisme van de slotaria Où est la beauté, door alle vijf samen gezongen. Dat Elsie alle aandacht opeist, is zeker ook de verdienste van sopraan Elena Ferrari, die zowel vocaal als dramatisch op de scène heerst. De galerijhouder Dreck van Francesco Lorenz put zich uit in fraai expressionistisch acteren en kunstenaar Robin Adams heeft zijn stem mee, maar Ferrari blijft het middelpunt. Werner Van Mechelen als Theo en Wilfried Van den Brande als Beacon verdedigen met inzet hun minder geprofileerde rollen.
Simons en Koeck, die met hun huisgezelschap Hollandia in het vereleden vooral uitblonken met hun decors, scoren in Triumph of spirit over matter vooral met hun personenregie. De uitgelichte tegenstelling tussn atelier en galerie, en het symbolisch gegoochel met stoelen, komen niet helemaal uit de verf. Dat wordt gelukkig gecompenseerd door de pittige, muzikale uitvoering door het Prometheus Ensemble onder leiding van Etienne Siebens.
Triumpf of spirit over matter van Wim Henderickx door Kameropera Transparant. Nog op 14, 16 en 17 maart in Lunatheater Brussel. Op 21, 22 en 24 maart in deSingel Antwerpen, 03.248.28.28.

.

Nu in het nieuws