Dierickx-Leys erg positief voor Ahold

Traditionele sectoren zoals de distributie zijn de jongste maanden uit de gratie van de beleggers verdwenen. Maar eens moet de stemming keren. En dan vinden de pareltjes uit deze branches de weg naar omhoog weer. Ahold staat daarbij op de eerste rij, stelt de beursvennootschap Dierickx-Leys.

BR>Ahold is één van de meest vooraanstaande bedrijven in de distributiesector, een branche die op dit ogenblik helemaal niet 'in' is op de beurs. De kloof tussen de waardering van bedrijven uit de technologie-, telecom- en mediasector aan de ene kant en die van ondernemingen uit klassieke sectoren zoals voeding, distributie, diensten, banken en verzekeringen aan de andere kant werd sinds november steeds breder en dieper.

De overwaardering van de eerste en de onderwaardering van de tweede groep is op middellange termijn onhoudbaar. Als de belangstelling voor de bedrijven uit klassieke sectoren terugkeert, zijn het eerst de bedrijven van hoogste kwaliteit die de weg naar boven terugvinden. En Ahold behoort tot die groep. Het bezet de derde plaats onder de Europese distributeurs naar omzet en naar beurskapitalisatie.

Ahold is best te vergelijken met Delhaize. Het concern heeft een sterke positie in zijn thuisland Nederland, waar het 40% van de markt bezet. Toch is de winkelgroep vooral actief in de VS, waar hij 60% van zijn omzet en 70% van zijn operationele winst realiseert. Maar ook de rest van de wereld laten de Nederlanders niet liggen.

Ahold is marktleider langs de oostkust van de VS, in het noorden van Brazilië en in Tsjechië. En daar houdt het niet bij op. Door de overnames die het dit jaar al deed, mag het zich nu ook marktleider noemen in Zweden, Noorwegen en Midden-Amerika.

Ahold heeft een sterke groeistrategie. De toename van de bestaande activiteiten wordt aangevuld met gerichte overnames. De nieuwe verwervingen moeten onmiddellijk tot de winst bijdragen: geen groei om de groei. De derde pijler van het succes zijn kostenbesparingen.

Dank zij deze strategie groeide de nettomarge tussen 1993 en 1999 van 1,5% naar 2,2%, flink boven het Europese gemiddelde van 1,8%. De nettomarge drukt uit hoeveel nettowinst er overblijft van iedere honderd frank omzet.

Ahold heeft nog een zevental overnamedoelwitten waarvan er dit jaar zeker nog enkele worden gerealiseerd. Het gaat om veeleer kleine ketens. Toch kijken de Nederlanders ook uit naar een iets grotere groep met circa 15 miljard euro omzet per jaar.

De winstgroei van Ahold is indrukwekkend: vorig jaar steeg de nettowinst met liefst 37%. Per aandeel steeg de winst met 22% tot 1,15 euro.

Ahold beoogt voor de komende vijf jaar een winstgroei van minstens 15% per jaar en per aandeel. Voor 2000 verwacht de distributeur zelfs een toename van de winst met 17% à 20% winstgroei.

Ook Ahold heeft oog voor het internet, dat voor de distributeurs een nieuw verkoopskanaal vormt met extra mogelijkheden. Voor dit jaar rekent Ahold reeds op ongeveer 250 miljoen euro omzet via het net, een cijfer dat de komende twee jaren telkens moet verdubbelen.

Goedkoop

Tegen 16 keer de winst van dit jaar is Ahold spotgoedkoop. De lijdensweg van de keten op de beurs lijkt, samen met die van zijn collega's, voorlopig overigens niet te eindigen: het aandeel daalde van 35 euro in april naar 22,85 euro deze week.

Als klap op de vuurpijl verdwijnt Ahold op 20 maart uit de EurostoxX 50 index, de voornaamste beursbarometer van de eurozone. Dit zal nogmaals voor stevige verkoopdruk zorgen. Ahold heeft echter alles in huis om een succesverhaal te blijven, zodat de oude topkoersen binnen één jaar zeker weer kunnen gehaald worden. Wij bevelen een aankoop tegen deze lage koersen dan ook warm aan.

Werner WuytsDierickx, Leys & Cie

Nu in het nieuws