Gebuisde theaters worden opgevist

Minister van Cultuur Bert Anciaux heeft besloten om de adviezen van de beoordelingscommissies voor podiumkunst niet te volgen en toch geld te geven aan gezelschappen die volgens de toneelspecialisten gebuisd waren. Om die maatregel te rechtvaardigen, wijst hij op de maatschappelijke betrokkenheid van de ensembles.

P.H.

BR>Bert Anciaux gebruikt het Raamteater om zijn subsidiepolitiek te verduidelijken. "Dit gezelschap heeft een maatschappelijk engagement. In hun voorstellingen gaan ze de strijd aan tegen bijvoorbeeld onverdraagzaamheid. Bovendien heeft het Raamteater een publiek van 25.000 mensen. De beoordelingscommissie heeft gewezen op de artistieke gebreken, maar je mag ook die trouwe toeschouwers niet uit het oog verliezen. In mijn beleidsnota stond trouwens dat maatschappelijke betrokkenheid een belangrijk element zou zijn in de beoordeling van de gezelschappen", zegt Bert Anciaux, die eraan toevoegt dat er geen partijpolitieke afwegingen zijn gemaakt.

Een ander element in de beoordeling van de minister is het artistieke gehalte van de acteurs of regisseurs. Concrete verwezenlijkingen lijken van ondergeschikt belang aan het potentieel van de groepen. "De mensen van

Het Martha!Tentatief

gaan behoorlijk blij zijn met hun erkenning", lacht de minister. "Ik was behoorlijk gecharmeerd door het dossier van die jonge honden. Daaruit sprak een frisheid die mij deed besluiten om hen toch maar te erkennen."

Dezelfde redenering hanteert hij voor het toch erkennen van Cie De Koe. "Peter Van den Eede is een talent. Je kunt hem niet veroordelen op basis van een afgelasting", zegt Bert Anciaux. Het is duidelijk dat de minister een geografisch criterium hanteerde. "Voor een stad als Mechelen is het belangrijk dat er een gezelschap zoals De Maan of een infrastructuur als Theaterteater is. In Limburg heb ik festivalorganisatie Dommelhof en het kunstencentrum België erkend. Dat geografisch criterium heeft zeker meegespeeld in de erkenning van sommige gezelschappen."

Voor het eerst erkend

Martha Tentatief (Borgerhout)

Ultima Thule (Antwerpen)

De Roovers Spelen (Borgerhout)

Luxemburg (Antwerpen)

Woestijn '93 (Borgerhout)

Theater Modern (Kasterlee)

Braakland/The Bilding (Leuven)

Kim/Ceremonia (Gent)

Ensemble Leporello (Brussel)

Bronks Jeugdtheater (Brussel)

4Hoog Productiehuis (Gent)

DAS Theater (Gent)

Blijven erkend

Cie De Koe (Antwerpen)

Nieuw Ensemble RaamTeater (Antwerpen)

Tg Stan (Antwerpen)

De Tijd (Antwerpen)

Troubleyn (Antwerpen)

Theater Zuidpool (Antwerpen)

Het Toneelhuis (Antwerpen)

Blauw Vier (Antwerpen)

Het Paleis (Antwerpen)

De onderneming (Antwerpen)

De Zwarte Komedie (Antwerpen)

Theater Froe Froe (Antwerpen)

De Beweeging (Antwerpen)

Mechels Miniatuur Theater (Mechelen)

De Maan (Mechelen)

Het Gevolg (Turnhout)

Theater Antigone (Kortrijk)

De Korre (Brugge)

Theater Malpertuis (Tielt)

Needcompany (Brussel)

KVS (Brussel)

Alibi (Brussel)

Speeltheater-Kopergieterij (Gent)

Theater Taptoe (Gent)

Dito Dito (Brussel)

Victoria (Gent)

Publiekstheater (Gent)

Niet meer erkend

De Vieze Gasten (Gent)

Nu in het nieuws