Vivendi is het kopen waard

Het Franse Vivendi heeft de voorbije jaren een ware gedaanteverwisseling ondergaan. Het nutsbedrijf werd omgetoverd in een multimediabedrijf met een veelbelovend potentieel, aldus beursvennootschap Petercam.

Carolien Bootsma Petercam Antwerpen

BR>De laatste maanden werden gekenmerkt door een enorme stijging van alle aandelen die ook maar iets met telecommunicatie, technologie, media of internet te maken hadden. Ondertussen presteerden alle andere sectoren matig tot slecht. De 'Nieuwe Economie' boomt en de 'Oude Economie' lijkt afgeschreven, althans door de aandelenbeleggers.

Eén van de aandelen die nog wat is achtergebleven op deze tendens, is het Franse Vivendi, voorheen

Compagnie Générale des Eaux

. Sinds midden 1996 heeft dit bedrijf zijn strategie samen met zijn naam radicaal gewijzigd. Van een puur nutsbedrijf is Vivendi uitgegroeid tot een interessant multimediabedrijf, met participaties in onder andere Canal+, Havas en BskyB.

Een recente, veelbelovende evolutie is de eind januari aangekondigde joint venture met Vodafone Airtouch. Deze samenwerking, die de (tijdelijke) naam MAP (Multi-Access Portal) meekreeg, gaat internetdiensten verzorgen. Deze MAP-portaal wordt de standaard bij ieder toestel dat toegang biedt tot het internet (PC's, betaaltelevisie, GSM's etc) en dat door hen geleverd wordt.

Vivendi heeft hier een duidelijke toegevoegde waarde. Allereerst heeft het door zijn bestaande activiteiten zeer veel potentiële klanten. Bovendien beschikt Vivendi via zijn mediaparticipaties over de nodige inhoud (content) om op deze portaalsite te zetten.

Pionier

Vivendi is hierdoor een pionier in een aantal belangrijke ontwikkelingen:

* De convergentie tussen internet, telecommunicatie en media; oftewel multimedia.

* De wijziging van een focus op toegang tot het internet naar een sterker accent op de geboden inhoud.

De toegang tot het internet wordt steeds gemakkelijker en goedkoper, denk maar aan het initiatief van de stad Antwerpen om al haar inwoners gratis toegang te verlenen. In de beginfase van het net waren de mensen weinig kritisch. Nu het nieuwe er een beetje af is, eist de consument kwaliteit. Om klanten te lokken én te behouden moet je hoogwaardige informatie en entertainment bieden. Hierdoor zullen de klanten langer en vaker 'onlinetijd' via Vivendi doorbrengen, wat de e-commerce-mogelijkheden vergroot.

* Vivendi is klaar voor het 'post-PC tijdperk'. Interactieve televisie en mobiele telefonie zijn de toekomstige toegangverschaffers tot het net.

Momenteel maken de nutsactiviteiten (water, energie, milieu) nog ongeveer een kwart uit van de totale waarde van het aandeel. De heroriëntatie van het bedrijf is echter nog volop aan de gang. Bepaalde bedrijfstakken zullen binnenkort verkocht worden en de milieutak zal afgesplitst worden en een aparte beursnotering krijgen. Ondertussen noteert het aandeel nog steeds met de gebruikelijke korting - ten opzichte van zijn intrinsieke waarde - van een holdingmaatschappij.

Niet goedkoop

Vivendi is naar de gebruikelijke waarderingsmethodes niet goedkoop. Het biedt echter nog een interessant potentieel. De andere nutsbedrijven zullen waarschijnlijk niet met lede ogen blijven toekijken, maar hun eigen multimedia- en internetstrategie ontwikkelen. Deze hele sector lijkt daarom een goed voorbeeld van de te verwachten convergentie tussen de 'Nieuwe Economie' en de 'Oude Economie'. Deze convergentie zal waarschijnlijk het nieuwe thema op de aandelenmarkten worden. Er is dus nog hoop voor uw 'goede huisvader'-aandelen.

Nu in het nieuws