"Ticketverkoop is oneerlijk"

ANTWERPEN -

Hoe bemachtigt de gewone man een ticket voor een EK of een WK? Het blijft een gigantisch probleem. Grote voetbaltornooien dreigen steeds verder van de massa af te glijden. Volgens de enquête die het bureau

Compagnie

(het vroegere Marketing Response) organiseerde, zal ook EURO 2000 daarop geen uitzondering maken. Minder dan de helft van de geïnteresseerde Vlaamse voetbalfans slaagde erin een ticket te bemachtigen. 58% gaat er zelfs vanuit dat de ticketverkoop oneerlijk is geregeld.

Y.T.

BR>

Teksten:

Paul Geudens, Luc Martens, Yves Taildeman

Info 1

80 procent van de ondervraagden weet dat het EK in België en in Nederland wordt georganiseerd. Opmerkelijk is dat 90 procent van de mannen dat weet en 58 procent van de vrouwen. 14 procent van de voetballiefhebbers weet niet waar het EK wordt georganiseerd. Ook hier is het verschil tussen mannen (7 procent) en vrouwen (29 procent) significant.

"Een goede score"

ANTWERPEN -

Het organisatiecomité van het tornooi wrijft zich in de handen. "82%, dat is toch een grote meerderheid", aldus Jan Degraeve, communicatieverantwoordelijke van het tornooi. "Dat vind ik een zeer goeie score. Ik neem aan dat ook en vooral de Belgische en Nederlandse overheid het zullen prettig vinden dat zoveel mensen weten waar EURO 2000 plaatsvindt. Dat bewijst dat het evenement de mensen niet onbekend in de oren klinkt, maar voor de details is het nog wat te vroeg. Maar we maken ons geen zorgen. We zijn tevreden met deze resultaten."

Info 2

EURO 2000 kan het imago van België opkrikken: voor 63 procent van de Vlamingen is dat duidelijk. Opmerkelijk zijn hier de geografische verschillen. 71 procent van de Limburgers vindt dat België hier positief moet uitkomen, terwijl slechts 56 procent van de Antwerpenaren er ook zo over denkt.

"Essentie blijft toch een sportief feest"

BRUSSEL -

Voor premier Guy Verhofstadt is het een uitgemaakte zaak: "Ongetwijfeld gaat EURO 2000 bijdragen tot het positieve imago van België. Ik denk dat je het belang van zo'n groot evenement voor het imago van ons land niet mag onderschatten.

Uiteindelijk is EURO 2000 naast een sportief ook een mediagebeuren. Miljoenen mensen over de hele wereld zullen via de televisie de wedstrijden volgen die in België en Nederland worden gespeeld. Zo wordt ons land toch wekenlang prominent op de wereldkaart geplaatst.

Daarom wil de federale regering via een voorlichtingscampagne ook haar steentje bijdragen. Zo zullen wij bijvoorbeeld onder de zowat 1 miljoen bezoekende supporters een folder verspreiden met informatie over ons land. We zullen de bezoekers in de stations en in de luchthavens verwelkomen. Voor de internationale pers willen we een

beeldbank

over België samenstellen. Ondanks de mediatisering hoop ik toch dat het tornooi blijft wat het in essentie ook moet zijn: een sportief feest", zo besluit de premier.

Info 3,4,5,6,7

Actief deelnemen aan EURO 2000 lijkt vooral een zaak voor de jongeren, zowel mannen als vrouwen, te zijn. Zes procent van de voetballiefhebbers ging op zoek naar een ticket. Van de fans tot 35 jaar trachtte 10 procent een ticket te bemachtigen, van de fans boven de 35 waren er dat maar 3 procent.

58 procent van de ondervraagden vindt dat de ticketverkoop oneerlijk is geregeld. Dat is een enorm hoog percentage. Bovendien vindt 63 procent de tickets te duur.

Tornooidirecteur Courtois verklaarde na het EK '96 in Engeland dat iedereen in staat zou moeten zijn een ticketje voor EURO 2000 te bemachtigen.

"12% goedkoper dan in Frankrijk"

AMSTERDAM -

EURO 2000 deed zo zijn best om de ticketing eerlijk te laten verlopen en de prijzen binnen de perken te houden. Toch lijkt het publiek er een andere mening op na te houden. Directeur Alain Courtois reageert op de resultaten van de enquête.

6% HEEFT TICKET:

"Dat er maar 6% een ticket heeft proberen te bemachtigen, heeft te maken met het tijdstip waarop we de verkoop gestart hebben. Toen speelden de Rode Duivels veel minder goed. We hebben pas in een later stadium de curve wat kunnen rechttrekken tegenover de Nederlanders. Zij hebben zeker 30% van de tickets in handen die aan het grote publiek werden aangeboden. Maar hoe later, hoe minder tickets er uiteraard op de markt waren. Toch stelde ik vast dat de bond overstelpt werd met aanvragen toen een nieuwe lading tickets op de markt kwam."

NAUWELIJKS POGINGEN:

"Dat mensen nauwelijks nog een poging gaan ondernemen om aan een ticket te geraken, heeft te maken met hun moedeloosheid. Ze denken dat alle tickets weg zijn. Maar je zal zien. Er gaan tickets van andere bonden of van sponsors terugkomen en dan zal de interesse groot zijn."

NIET EERLIJK:

"Dat de mensen vinden dat we de tickets niet eerlijk hebben verdeeld, vind ik jammer. We hebben altijd geopteerd voor een transparant beleid. Waren er te veel gegadigden, dan werd er geloot. In het andere geval kregen de mensen hun plaatsen. Ik denk dat de supporters afgeschrikt worden door de zwarte marktpraktijken. Dat heeft niks met ons te maken. Ik lees dat er mensen nu al tickets aanbieden. Dat kan niet, want ze zijn nog niet gedrukt. Ik kan u zeggen dat we fameus jacht voeren op wie vals speelt."

PRIJS:

"De prijs van de tickets vind ik niet overdreven hoog. Zeker niet de tickets van de lagere categorieën. Ik stel vast dat sommige tickets voor wedstrijden van de Belgische competitie meer dan 2.000 frank kosten. Bij ons kan je wedstrijden bijwonen tegen 1.200 frank. Gemiddeld kosten onze tickets 12% minder dan op het WK in Frankrijk. We hebben het grote publiek willen verwennen in plaats van de sponsors. 70% van de kaarten gaat naar de gewone supporter. Maar ons budget moet wel in evenwicht blijven, he."

info 8,9

Iets meer van de helft van de Vlamingen oordeelt dat het hooliganisme een tijdsfenomeen is en dus niet kan worden vermeden. Daartegenover staan de

hardliners

(40 procent) die juist vinden dat er onvoldoende wordt gedaan tegen het hooliganisme.

"XXXXXXXXXXXX"

BRUSSEL -

Dat de mensen vinden dat we de tickets niet eerlijk hebben verdeeld, vind ik jammer. We hebben altijd geopteerd voor een transparant beleid. Waren er te veel gegadigden, dan werd er geloot. In het andere geval kregen de mensen hun plaatsen. Ik denk dat de supporters afgeschrikt worden door de zwarte marktpraktijken. Dat heeft niks met ons te maken. Ik lees dat er mensen nu al tickets aanbieden. Dat kan niet, want ze zijn nog niet gedrukt. Ik kan u zeggen dat we fameus jacht voeren op wie vals speelt.

De prijs van de tickets vind ik niet overdreven hoog. Zeker niet de tickets van de lagere categorieën. Ik stel vast dat sommige tickets voor wedstrijden van de Belgische competitie meer dan 2.000 frank kosten. Bij ons kan je wedstrijden bijwonen tegen 1.200 frank. Gemiddeld kosten onze tickets 12% minder dan op het WK in Frankrijk. We hebben het grote publiek willen verwennen in plaats van de sponsors. 70% van de kaarten gaat naar de gewone supporter. Maar ons budget moet wel in evenwicht blijven, he.

Nu in het nieuws