Geen tweede model voor Opel Belgium

ANTWERPEN -

De plannen om in Antwerpen naast de Astra nog een tweede Opel-model te bouwen worden

voorlopig

opgeborgen. De fabriek gaat zich helemaal concentreren op de succesvolle compacte personenwagen. Naar tewerkstelling toe heeft de beslissing van het Europese hoofdkwartier van General Motors geen gevolgen. Vorig jaar werden in West- en Midden-Europa samen 753.000 Astra's verkocht. Het model is in de hele regio de best verkopende auto. Bovendien wint dit marktsegment nog aan belang. Om aan de vraag te kunnen voldoen heeft Opel besloten in Antwerpen voorlopig alleen maar Astra's te produceren. Maar de mogelijkheid mettertijd toch een tweede model te maken blijft open, beklemtoont woordvoerder Erik Sclep. De 6.700 werknemers van Opel Belgium bouwen momenteel meer dan 300.000 Astra's per jaar.

Koen Lambrecht - Paul Verbraeken

BR>Het model loopt ook nog in twee Duitse en een Engelse fabriek van de band. De beslissing van Opel betekent dat de plannen begraven worden om in Antwerpen vanaf midden 2002 de opvolger van de Vectra te bouwen. Opel had daarvoor drie sites op het oog, Antwerpen valt er nu af. "De mededeling van de Europese vice-president verraste ons", reageert hoofdvrijgestelde Pol Fransen van het ACV-Metaal. "Voor de directe toekomst zijn er nochtans geen problemen voor de tewerkstelling. Op termijn biedt het ons misschien zelfs méér zekerheden. Daarbij zal natuurlijk veel afhangen van de autoverkoop. De directie garandeerde ons eigenlijk dat vanaf midden 2004 in Antwerpen ook de opvolger van de Astra zal worden gebouwd. Tevens blijven de 5,8 miljard investeringen, die toegezegd werden voor een tweede lijn, hoedanook in Antwerpen. Dat zou kunnen betekenen dat er op termijn een tweede lijn komt voor een kleiner model."

Nu in het nieuws