"Wie kunst leert, wordt een rijker mens"

MORTSEL -

Liefst 950 leerlingen volgen in de Academie in Mortsel deeltijds kunstonderwijs. "Van zes tot tachtig jaar", zegt directeur Bob Stikkers. De school in Mortsel zet samen met 66 andere academies zaterdag de deuren open. "Over de academies deeltijds onderwijs bestaan veel misverstanden", valt Bob Stikkers (55) met de deur in huis. "Het is geen trefpunt van hobbyïsten. Wij zijn niet bezig met vrijetijdsbesteding maar met onderwijs. De lessen vragen een serieuze investering van de cursisten. Het is echt niet hetzelfde als twee uurtjes gaan biljarten."

Frank Heirman

BR>"Natuurlijk leiden wij geen professionele artiesten op maar het kan. Het is mooi meegenomen. Het gebeurt dat onze leerlingen na vier jaar studie geen kunst meer maken, maar toch zijn ze rijper geworden. Iemand die met kunst bezig is geweest, wordt een rijker mens. Je ontwikkelt een andere houding tegenover de dingen en het leven." "Niemand komt naar onze academie tegen zijn zin. Wij kennen geen tuchtproblemen, maar staan tegenover een veeleisend publiek dat vooruit wil. Wonderlijk toch hoeveel mensen enorme kunsttalenten hebben, die niet ontwikkeld worden. Via de academies kan dat."

Jaren zeventig

Het Deeltijds Kunstonderwijs (DKO) kende vooral eind jaren zeventig een enorme opmars. De regering heeft toen veel privé-instellingen en academies officieel erkend in het kader van de socio-culturele promotie. In 1990 werd het DKO-decreet goedgekeurd. "In totaal volgen nu 40.000 leerlingen in 66 instelling deeltijds kunstonderwijs. Wij zijn een redelijk grote school", zegt Bob Stikkers, die studeerde aan de normaalschool en de Antwerpse Academie. Na samen met Walter Villain en Jan Hoet een academie in Koksijde opgericht te hebben, belandde hij in Mortsel.

In de academie van Mortsel zijn er drie graden: jongeren tussen 6 en 11 die drie uur les per week krijgen, middelbaren tussen 12 en 17 die 4 uur les volgen, en volwassenen die 8 uur cursus hebben.

De 18-plussers kunnen kiezen tussen de disciplines schilderen, beeldhouwen, fotografie, tekenen en grafiek. De lessen vallen vooral op woensdagnamiddag en in het weekeinde. "Wij geven zowel kunstgeschiedenis als basistechnieken. Wij proberen onze studenten niet in een richting te duwen, maar geven hen aanzetten om hun talenten zo optimaal mogelijk te ontwikkelen", verduidelijkt Stikkers. Dat moet duidelijk worden op de derde opendeurdag die de academies in Vlaanderen houden, een initiatief van de overkoepelende organisatie Codibel. "Het is zoiets als onze openmonumentendag. We proberen die steeds het eerste weekeinde van maart te houden. In de toekomst willen we die opendeurdag samen organiseren met de muziekscholen. Zo krijg je een goed beeld van hoe kunst gestimuleerd wordt."

Derde opendeurdag deeltijds kunstonderwijs, op zaterdag 4 maart. Gemeentelijk Academie Mortsel, Lieven Gevaertstraat 52, Mortsel.

Nu in het nieuws