Nieuw magazijn Luiknatie krijgt spooraansluiting

Print
De Luiknatie begint binnenkort met de bouw van een nieuw magazijn op Linkeroever. Het zal rechtstreeks op het spoorwegennet worden aangesloten. De eerste fase, bestemd voor gekoelde producten, moet tegen 1 juni klaar zijn en levert een tiental nieuwe jobs op.
BR>Het hele complex moet uiteindelijk 40.000 m² groot worden, maar wordt gerealiseerd in schijven van 8.000 m². Dat is het wettelijke maximum voor magazijnen.
"Wij investeren in totaal 500 miljoen frank", zegt werkdeken-bestuurder Alfons De Wilde. "Dat is goed voor 40 tot 50 nieuwe jobs: hoofdzakelijk magazijniers, maar ook een aantal bedienden." Op de voltooiing van het project kleeft hij geen streefdatum. Er wordt verder uitgebreid in functie van de vraag en eventuele nieuwe contracten.
Het terrein in Kallo waarop de nieuwe opslagplaats moet verrijzen, is zowat 5 ha groot. Het paalt aan een even grote concessie van Luiknatie waarop al de magazijnen Beverland I en II staan. Die bestrijken samen 55.111 m². De traditionele Antwerpse natie slaat er vooral textiel en chemische producten op. Een gedeelte van Beverland is bovendien ingericht voor gevarengoederen.
De eerste fase van Beverland III wordt een koelmagazijn. Dat betekent dat er goederen worden opgeslagen tussen 0 en 8°C. "Fruit en groenten, vlees, maar ook bepaalde chemische producten komen in aanmerking", legt De Wilde uit. "Momenteel zijn wij op zoek naar vaste contracten."

Spoor


Nieuw is dat Beverland III rechtstreekse spooraansluiting krijgt, wat voor de twee bestaande magazijncomplexen nog niet het geval was. "Wij willen proberen om onze haventrafieken voor een groot stuk over het spoor te laten lopen", verduidelijkt De Wilde.
Eén van de hoofdactiviteiten van Luiknatie is het laden en lossen van containers. Het ophalen van die laadkisten op de grote containerterminals of het vervoer daarheen gebeurt nu per vrachtwagen. Luiknatie heeft trouwens een belangrijk afdeling wegvervoer waarbij doktractie, zoals dat in de havenwereld heet, zowat een vijfde van de activiteit uitmaakt.
Als die trafiek kan overgeheveld worden naar het spoor, komen meer mensen vrij voor andere vervoersopdrachten. En aan chauffeurs heeft de natie, net als zowat alle transporteurs, een gebrek. De Wilde: "Twee van onze camions staan stil. Wij zijn al een
tijdje chauffeurs aan het zoeken, maar het is bijzonder moeilijk ze te vinden."

Nu in het nieuws