Alken-Maes tapt voortaan Ciney en Brugs Tarwebier

Print
De groep Alken-Maes - brouwer van onder meer Cristal Alken, Maes Pils en Grimbergen - heeft de merken Ciney en Brugs Tarwebier overgenomen. "Deze transactie past perfect in onze challengerstrategie", zegt algemeen directeur Rudy De Hainaut. "We willen de slechte periode '95-'98 definitief afsluiten en voortaan door het leven gaan als de grootste brouwerij van de kleintjes. Daarom zijn we bezig met de samenstelling van een volledig palet van authentieke biermerken, waarmee we ook internationaal kunnen uitpakken."
BR>"Alken-Maes heeft een zeer moeilijke periode achter de rug", geeft De Hainaut toe. "Zowel op technisch, financieel als verkoopsvlak hadden we in de periode '95-'98 met problemen te kampen. We verloren 3% tot 4% marktaandeel en moesten de organisatie afslanken met 150 medewerkers."
Genoeg redenen voor de directie om een nieuwe strategie uit te dokteren. Zo kwam er de lancering van het tafelbier Maes Nature en de jongerenpils Maes Cool. Maar de toekomstplannen reiken veel verder.
"In de eerste plaats willen we onze nationale merken Maes en Grimbergen verder blijven uitbouwen", aldus nog De Hainaut. "Anderzijds werken we aan de positionering van lokale merken zoals Cristal, dat erg sterk staat in Limburg. Een analyse van ons gamma leert echter dat we tot op heden niet over regionale degustatie- en speciale doordrinkbieren beschikken. Met Ciney en Brugs Tarwebier komt daar verandering in. De uitbouw van het volledige bierenpalet zal gebeuren in nauwe samenwerking met onafhankelijke bierhandelaren en horecazaken, die we als ambassadeurs van onze producten beschouwen."
De Hainaut maakt zich sterk elk jaar twee nieuwe bieren aan het gamma toe te voegen. Dit zal vooral gebeuren in het marktsegment voor jongeren en de abdijbieren.

Uitvoer
Alken-Maes neemt alleen de merken, en dus niet de brouwerijen van Ciney en Brugs over. "We hebben een akkoord met Gouden Boom in Brugge om hun bier aan een bepaalde prijs af te nemen", legt De Hainaut uit. "Dit hebben we gedaan in samenwerking met Kronenbourg, dat het merk internationaal zal lanceren. Studies hebben aangetoond dat dit zeer snel kan gaan. We mikken op een verdubbeling tot 200.000 hectoliter in twee jaar." Van Ciney, dat bestaat in 3 smaken en geproduceerd wordt door brasserie Demarche in Jumet, hoopt men in dezelfde periode 80.000 hectoliter te brouwen. Ook dat is een verdubbeling.
Op internationaal vlak wil Alken-Maes marktaandeel winnen in Italië, Spanje en Frankrijk. De prioriteit ligt echter in Nederland en ook in Groot-Brittannië wil de groep doorbreken. Daarom zullen er over de plas een 15-tal nieuwe themacafés geopend worden onder de naam 'The Belgian Monk'. "Vijftien klinkt weinig, maar vergeet niet dat één Engelse pub de omzet heeft van tien Belgische cafés", lacht De Hainaut.
Alken-Maes is met een marktaandeel van 15% momenteel de tweede grootste biergroep van België. De brouwerij produceert een volume van 2 miljoen hectoliter per jaar, goed voor een omzet van 6,5 miljard frank. Er werken bijna 700 mensen. Naast de (grootste) vestiging in Alken heeft de groep productie-eenheden in Waarloos, Kobbegem en Jumet. Slechts 14% van de omzet is bestemd voor de export. Alken-Maes behoort net als Kronenbourg, voor 100% tot de groep Danone.


MEEST RECENT