Ché is eerste mannenmaandblad in Vlaanderen

Print
Op 1 maart ligt Ché, het eerste Vlaamse maandblad voor mannen, in de rekken. Het glossy magazine, uitgegeven door De Vrije Pers, richt zich tot mannen van 18 tot 45 jaar en wordt gelanceerd op zo'n 75.000 exemplaren. Met Ché klopt De Vrije Pers uitgever Mediaxis, die al geruime tijd plannen in die richting koestert. In de ons omliggende landen bewijzen bladen als Maxim en Loaded dat mannen geïnteresseerd zijn in tijdschriften die zich exclusief tot hun leefwereld richten. Zowel bij De Vrije Pers (P-Magazine) als Mediaxis (Humo, Flair, Libelle, tvExpres, Story, Feeling) lagen er al lang plannen in de kast om een mannentijdschrift op de Vlaamse markt te introduceren. Die race lijkt nu gewonnen door De Vrije Pers.
BR>"Niets zo moeilijk als een naam voor een nieuw tijdschrift bedenken", zegt Alain Grootaers, tevens hoofdredacteur van P-Magazine. "Ché klinkt gewoon lekker rebels. Het wordt een kijk- en leesblad met veel eigen foto-producties van vrouwen. In tegenstelling tot P-Magazine gaat het om onbekende dames. Bijna geen interviews, tenzij af en toe met een man over zijn man zijn. In het eerste nummer is dat Marcel Vanthilt. Veel korte verhalen, onder meer van Bob Mendes, reportages en leuke leesverhalen. En maandelijks ook een bijdrage waarin we in het hoofd van vrouwen kijken. Wat denken ze nu écht over mannen?"
Puur escapisme dus, geeft hoofdredacteur Grootaers toe. Goede papierkwaliteit, beetje duur ogend, advertenties van Mercedes en Cartier, 164 pagina's dik, vermoedelijke kostprijs 199 frank.

Deining


De redactie van Ché wordt gerekruteerd uit die van P-Magazine. Art director is Martin Huisman, door De Vrije Pers weggekocht bij Mediaxis, waar hij aan een identiek project werkte. Het laat zich raden dat die overstap voor de nodige deining zorgde. "Die discussie wil ik in de pers niet voeren", zegt Filip Van Bost, uitgever bij Mediaxis. "We hebben binnen VNU (het moederbedrijf van Mediaxis, red.) genoeg talent in huis. Ik beschouw dit niet als een race en wil me ook niet vastpinnen op een datum."
De lezersmarkt in Vlaanderen is klein. Loopt Mediaxis nu geen onoverkomelijke achterstand op? "Als de eerste op de markt een goed product aflevert, dan hebben we inderdaad een probleem", zegt Filip Van Bost. "Als". "Ik constateer met verbijstering dat Mediaxis zich nu op de mannenmarkt stort, terwijl het Panorama destijds heeft opgedoekt omdat die markt zogenaamd niet zou bestaan", zegt Alain Grootaers. "Met P-Magazine bewijzen we het tegendeel. De mannenmarkt is van ons, en ik beschouw het als mijn goddelijke opdracht om die markt binnenshuis te houden."
MEEST RECENT