Voor millenniumnacht worden in haven extra loodsen ingezet

De Antwerpse haven functioneert 365 dagen per jaar, 24 uur op 24. Dat is de reclameslogan. En ze klopt nog ook. Voor de millenniumnacht worden er zelfs extra loodsen ingezet. "We vieren oudjaar al werkend," zegt havenkapitein-commandant Jan Verbist. Elk schip is al meer dan twintig jaar

droog

. De zeemansverhalen over dronken kapiteins of loodsen die met veel geluk op het nippertje aan een zware scheepsramp ontsnappen, zijn "minstens twintig jaar oud, als het tenminste ooit meer dan fabels zijn geweest", klinkt het bij Loodswezen Antwerpen.

Luc Huysmans

BR>Fuifnummers kunnen in elk geval beter andere oorden opzoeken. Een loods mag niet meer dan 0,0 promille in zijn bloed hebben. "Onze verloven zijn ten opzichte van andere jaren zelfs beperkt", zegt Marc Van der Voort van de Vereniging van Staatsrivierloodsen. "Normaal mogen in vakantieperiodes 25% van de loodsen afwezig zijn, nu is dat 20%. Net zoals op een gewone werkdag." "Kijk, een schip dat in de haven ligt, kost geld. Daarom willen de rederijen dat hun schip liefst voor oudejaarsavond al op weg is naar de volgende haven. Dat maakt de periode voor 31 december soms nog drukker dan anders," weet Van der Voort.

Pralines

Dan maar aan boord een feestje bouwen? "Daar gebeurt helemaal niks. Vroeger, toen ik zelf op zee zat, werd er op nieuwjaarsdag 's middags wel eens een bescheiden receptie gehouden onder de bemanning, maar nu hebben de meeste schepen zelfs geen druppel bier of wijn aan boord. Zeker niet op tankers, na de ramp met de Exxon Valdez. Ik heb het ooit zelfs geweten dat de kapitein een doosje pralines in beslag nam, dat bedoeld was om uit te delen aan de bemanning." Toch klaagt Van der Voort niet. "Wij werken in een ploegensysteem. Wie met oudjaar werkt, is dus normaal gezien met kerstavond thuis, en omgekeerd. Ach, er zijn dagen genoeg in 't leven om te feesten."

Eenzelfde toon klinkt bij de havenkapiteinsdienst, die toezicht houdt op het scheepvaartverkeer in de haven. Havenkapitein-commandant Jan Verbist: "Ik sluit niet uit dat er niet hier en daar iemand aan de wal een potje kookt, maar in principe wordt er gewoon gewerkt." Schepen mogen trouwens niet zomaar de haven binnen. "Wij volgen de internationale voorschriften van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO). Enkel schepen die kunnen bewijzen dat ze een aantal tests hebben doorstaan, mogen binnen. Wie die brevetten niet kan voorleggen, mag veertien uur voor en na de jaarwisseling niet meer binnen."

Australië

"We gaan één groot voordeel hebben," vindt Verbist. "In Australië zal de millenniumbug al gepasseerd zijn, dus we zullen enkele uren op voorhand weten waar we aan toe zijn. Het leidinggevend personeel blijft beschikbaar, en als er iets misloopt, komen we dadelijk bij elkaar. Er zijn al een aantal scenario's uitgewerkt wat er bij mogelijke ongevallen dient te gebeuren, en ik heb alle schepen binnen de haven, dus achter de sluizen, loodsverplichting opgelegd." Ook de Antwerpse stouwers blijven waakzaam voor de millenniumbug. "De eerste twee weken blijven onze verantwoordelijke personen stand-by. Alles is getest, maar je weet nooit. En sommige machines worden pas in maart of april voor het eerst opnieuw gebruikt, afhankelijk van het soort goederen waarvoor ze worden ingezet. Die krijgen dus nog een extra test te verduren.

Dokwerkers

Voor de dokwerkers oogt oudjaar iets rustiger. "Algemeen geldende afspraken zijn er bij mijn weten niet", zegt Frans Jacobs van de christelijke vakbond CVD. "Maar op kerst- en oudejaarsavond wordt er wel minder gewerkt." Dat is overigens een gangbare praktijk. "In principe zijn wij zelfs dicht tussen 20u 's avonds en 6u 's morgens", klinkt het bij de grootste Antwerpse goederenbehandelaar, Hessenatie. "Maar op vrijwillige basis kan er wel worden gewerkt. En als er een schip volgt, vinden we meestal wel voldoende mensen om het te behandelen."

Dat dan lonen voor een feestdag plus nachtwerkvergoeding worden uitbetaald, zal allicht meespelen. Speciale festiviteiten voor de noeste werkers plant Hessenatie niet. "De bedrijfspolitiek is duidelijk: geen alcohol tijdens het werk. Wij willen geen aanleiding geven voor problemen met onze klanten. Al sluit ik niet uit dat er die avond hier of daar iemand een klein flesje opent."