Kandidaat-overnemers melden zich voor Fulton Hemiksem

Dinsdag leverde Fulton Hemiksem de Pecunia, een nieuw binnenvaartschip, op. Toch staat de laatste belangrijk werf in Vlaanderen er niet rooskleurig voor. Fulton-Hemiksem vroeg enkele weken geleden in alle stilte het concordaat aan. Volgens 'commissaris inzake opschorting' Eddy Van Camp zijn er twee kandidaat-overnemers.

Paul Verbraeken

BR>"Fulton bouwt weer schepen", "Fulton verdubbelt capaciteit", "Fulton bouwt grootste containerschip voor Belgische binnenvaart". De krantentitels van het voorbije jaar lieten er geen twijfel over: gestaag werkte de laatste scheepswerf in Vlaanderen zich uit het dal van de jaren tachtig.

Heropgestart op 1 april 1996 hield Fulton zich in de eerste plaats bezig met herstellingswerken aan binnenschepen en pontons. Vrij snel voegde het bedrijf daar ook de afwerking bij van

casco's

(scheepsrompen), die vooral in Oost-Europa werden gebouwd. Uiteindelijk waagde Fulton zich ook aan volledige nieuwbouw. In juli werd een eerste zelfgebouwd containerschip voor de binnenvaart, de Guna, boven de doopvont gehouden; in dezelfde periode werd de kiel gelegd voor een tweede. De Guna wordt nu afgebouwd op de gehuurde terreinen van het voormalige Cockerill Hoboken (en Nieuwe Boomse Metaalwerken).

In enkele jaren steeg de omzet van 83 miljoen (1996) tot 181 miljoen in 1998. Het personeelsbestand groeide van een 30-tal tot een 100-tal nu.

Toch moest Fulton vorige maand bij de rechtbank aankloppen en kreeg het tot midden januari opschorting van betaling. De Antwerpse meester Eddy Van Camp, ooit al curator voor de Sint-Pietersscheepswerven, werd als commissaris belast met de opvolging van het gerechtelijk akkoord.

Accident de route

"De oorzaak is een samenloop van omstandigheden", vertelt gedelegeerd bestuurder Amedée Van De Vijver. "Zo o.m. problematische betalingen en vertragingen met een project in Oostende. Ook onrechtstreeks de oorlog in Kosovo die onze timing overhoop haalde waardoor we een beroep moesten doen op heel wat interim-krachten. Een structureel probleem is er nochtans niet. Dit is een

accident de route

. Er blijft toekomst voor het bedrijf."

Dat is ook de mening van commissaris Eddy Van Camp. "Mij interesseren nu de voorstellen voor een oplossing. De schuldaangiften zijn binnen en worden bekeken. Die zullen zowat 100 miljoen fr. bedragen. Fulton heeft nog een orderdoek. Er is zeker nog perspectief voor scheepsbouw. Al was het maar omdat er gewoon niet veel meer rest in Vlaanderen. Voor Fulton zijn er nu twee kandidaat-overnemers. Wellicht zullen we wat uitstel moeten vragen om de kandidaten toe te laten dit de plannen te bestuderen. Wellicht volgt dan een uitspraak in februari."

"Als vakbond zijn we niet op de hoogte van kandidaat-kopers", voltooit ACV-secretaris Gilbert Gilles het plaatje. "Wij wensen dat kopers zoveel mogelijk mensen zullen overnemen. De oorzaken? Wij horen dat Fulton nogal wat vorderingen had bij zijn klanten en dus zelf bank moest spelen. Dat kan op korte termijn maar dat hou je nooit lang vol."

Nu in het nieuws