Buchmann Optical Industries kijkt nu door Japanse bril

Print
Een deel van de brillenglazengigant Buchmann Optical Industries is overgenomen door de Japanse firma Hoya. Deze optische groep krijgt zo een nog vastere voet op Europese bodem. "Veel gaat hier niet veranderen", zegt Jacky Buchmann. "Onze merknaam blijft behouden. Bovendien zullen wij onze pijlen vanaf nu meer richten op de productie van slijpmachines, die wél in onze handen blijft."
BR>Buchmann Optical Industries had vorig jaar een totale omzet van 3,8 miljard. Het concern stelt zo'n 1.100 mensen te werk. De productie van brillenglazen is zowel qua omzet (2 miljard) als qua tewerkstelling (740 mensen) - met vestigingen in België, Frankrijk en Hongarije - de belangrijkste pijler van het bedrijf. Verder produceert Buchmann ook slijpmachines en andere apparaten voor opticiens (in Frankrijk en Italië) en heeft het bedrijf een Amerikaanse joint venture die zich met lenzen bezighoudt.
Enkel de brillenglazendivisie komt nu in Japanse handen, meer bepaald in die van branchegenoot Hoya. "Door de verkoop krijgt deze afdeling meer toekomst", zegt Jacky Buchmann. Hij heeft de leiding over de Belgische groep met hoofdzetel in Kapellen. "De sector van brillenglazen wordt wereldwijd gekenmerkt door fusies en concentraties. Waar vroeger zo'n honderd bedrijven actief waren, zijn dat er nu nog een tiental. Wereldwijd zijn wij zo ongeveer nummer zes. En we zullen eindigen met drie à vier spelers", meent Buchmann.
"Het wordt er niet makkelijker op om te groeien. Wij zijn in België de grootste, hebben aanzienlijke marktaandelen in Frankrijk, Hongarije en andere Oost-Europese landen, en ook een stevige voet aan de grond in Nederland. Hoya is op wereldvlak nummer twee, met een omzet van zo'n 70 miljard."
Buchmann meent dat de overname de beste oplossing was voor de continuïteit van het bedrijf. "Anders waren wij geen volwaardige speler gebleven. We moesten niet verkopen, en ik had dat ook niet gedaan als ik twintig jaar jonger was geweest. Maar met de overname spelen we opnieuw mee en is er een nieuwe toekomst voor het bedrijf. Hoya was in België, Frankrijk en Oost-Europa zo goed als onbestaande. De Japanners stonden sterk in Nederland, Duitsland, Italië en Scandinavië, met telkens een marktaandeel tussen de 20 en 25%. Hoya's doel is wereldwijd marktleider worden en daarin kan ons bedrijf een rol spelen. Buchmann wordt als merknaam ook op nieuwe markten geïntroduceerd, want Hoya zal twee lijnen produceren: Hoya en Buchmann."

Blijver


En de 740 personeelsleden in de verkochte brillenglazendivisie? "Alles blijft zeker de eerste vijf jaar hetzelfde", benadrukt de Kapelse burgemeester. "Buchmann blijft Buchmann. Hoya heeft het bedrijf gekocht voor het bedrijf: modern en technologisch op niveau. En onvermijdelijk volgen er veranderingen. Zo verhuist de centrumfunctie van Kapellen onder Hoya naar Nederland. In Hongarije zal de productie stijgen, hier wordt de boekhouding of de aankoopdienst kleiner. De betrokken werknemers verhuizen naar andere functies. Er zullen er ook nieuwe bijkomen én er zullen er enkelen afvloeien. Maar dit wordt geen nieuw bedrijf", beklemtoont Jacky Buchmann, die zelf nog drie jaar aanblijft als consultant.

"Wij dingen naar eerste stek met slijpmachines"


De productie van machines voor de brillenindustrie en de Amerikaanse joint venture gaan niet over in de handen van Hoya. Ze blijven ressorteren onder Buchmann Optical Industries. "Op het vlak van de productie van machines en apparaten nemen wij de tweede plaats op wereldvlak in", zegt Jacky Buchmann.
"In die sector hebben wij iets te vertellen. Er zijn zo'n vijf spelers, waarvan er drie ongeveer op gelijke hoogte zitten. De twee andere zijn schaapjes in de wei. De vraag is welke wolf ermee gaat lopen", lacht de bedrijfsleider. "En wij gaan zeker proberen die wolf te zijn. In die branche is er nog een grote toekomst. En daarbij blijft de pole position op wereldvlak een mogelijkheid."

MEEST RECENT