NMBS: Treinloze nieuwjaarsnacht

Met oog op de overgang naar het jaar 2000 voert de NMBS van nu tot het einde van het jaar talrijke tests en controles uit. Nieuwjaarsnacht is echter de ultieme test, zoals voor elke onderneming. De NMBS heeft dan ook beslist dat er tussen 22.00 uur op oudejaarsavond en 06.00 uur op 1 januari geen treinen rijden, enkele testtreinen buiten beschouwing gelaten. Het aantal passagiers is dan sowieso bijzonder beperkt. In die periode worden alle systemen nogmaals aan een controle onderworpen, zodat het treinverkeer vanaf 06.00 uur 's morgens in optimale omstandigheden kan hernemen.

Belga

BR>Sinds 1997 bereidt de NMBS zich voor op 1 januari 2000. Daartoe heeft ze een volledige inventaris opgesteld van de systemen, uitrustingen en programma's die door de millenniumbug zouden kunnen worden aangetast. Die inventaris telt meer dan 5.000 verschillende toepassingen, die stuk voor stuk werden gecontroleerd. Zo werden 4 categorieën van uitrustingsniveaus speciaal gecheckt omwille van hun hoog technisch karakter: de elektronische seinhuizen, de communicatiesystemen in de treinen en te velde (radio, telefonisch, elektronisch,...), de moderne locomotieven en de motorstellen. Stuk voor stuk zijn dit gevoelige punten, die perfect moeten werken om een goede dienstverlening te kunnen verzekeren.

Bovendien is de NMBS ook afhankelijk van een rits leveranciers en constructeurs, die elk afzonderlijk niet de volledige garantie kunnen bieden dat hun uitrustingen of materialen geen problemen zullen kennen. De afgelopen twee jaar werden reeds ontelbare tests en controles uitgevoerd. Dit wordt nog tot het einde van het jaar voortgezet. Toch blijft de nacht van 31 december op 1 januari het unieke moment waarop alle systemen in real-time, op ware grootte en zonder enige simulatie kunnen worden uitgeprobeerd, zonder dat er tegelijkertijd treinverkeer is. Ook andere grote bedrijven zoals Belgacom of Electrabel doen de ultieme test in real-time.

Maatregelen

Welke maatregelen neemt de NMBS tijdens de nacht zonder treinverkeer?

Allereerst worden alle communicatiekanalen grondig nagekeken op mogelijke storingen. Daarna worden ook de verschillende systemen en toepassingen, zeker die met de goede werking van de treindienst te maken hebben, progressief en na elkaar geanalyseerd en na middernacht weer opgestart. Er worden ook testritten uitgevoerd, waarbij vooral het goed functioneren van de moderne geïnformatiseerde seinposten wordt nagekeken. Deze ritten gebeuren op verschillende lijnen. Weggebruikers moeten dus tijdens de nacht van 31 december op 1 januari even oplettend zijn als anders wanneer ze een overweg gebruiken.

Tussen 22.00 uur op 31 december en 06.00 uur op 1 januari zullen er dus geen gewone reizigers- of goederentreinen rijden. Na die onderbreking en wanneer alle testen achter de rug zijn, herneemt het treinverkeer geleidelijk aan, om omstreeks 09.00 uur op het niveau te komen dat gebruikelijk is op een feestdag. De klanten worden hierover uitgebreid geïnformeerd (folders, affiches).

In de nacht van 31 december op 1 januari rijden er gewoonlijk sowieso veel minder mensen met de trein. Sommige van onze buurnetten, zoals de Nederlandse spoorwegen, leggen ieder oudejaar het treinverkeer vroeger stil. Dit jaar is dat niet anders. Tijdens deze nieuwjaarsnacht rijden er alleszins ook geen treinen in Luxemburg, Zweden, de Eurotunnel,..

Voorgedrukte biljetten

Om het hoofd te kunnen bieden aan mogelijke problemen met de informaticasystemen heeft de NMBS in haar interne organisatie verschillende procedures uitgewerkt. Zo kunnen bijvoorbeeld massaal voorgedrukte biljetten worden gebruikt wanneer het om een of andere reden onmogelijk is om vervoerbewijzen af te drukken. Ook een stroomonderbreking kan tijdelijk worden opgevangen door een "no-break"-systeem om sommige toepassingen of uitrustingen van energie te voorzien.

De NMBS heeft met andere woorden scenario's uitgewerkt die een antwoord kunnen bieden in de meest extreme situaties. Een driehonderdtal NMBS-werknemers is op nieuwjaarnacht bijkomend op post en nog vele anderen houden zich klaar om tussen te komen als dat nodig zo blijken. Samen met de gebruikelijk nachtploeg zullen zij er alles aan doen om de klanten vanaf 06.00 uur een optimale dienstverlening te leveren en hen zo een gelukkig nieuwjaar te wensen.

Nu in het nieuws