Carrosseriebedrijven worden weldra duurder

Print
Carrosseriebedrijven moeten vanaf 1 januari 2001 bij het autolakken oplosmiddelarme verven gebruiken. Door deze Europese richtlijn moet de schadelijke uitstoot van de carrosseriesector met bijna 70% dalen ten opzichte van de uitstoot in 1992.
BR>Zowel verffabrikanten (IVP) als koetswerkherstellers (Federauto) zijn zich bewust van de problematiek van de vluchtige organische stoffen in autolak. Volgens hen zijn de nieuwe verfproducten zo'n 15% duurder, en zal uiteindelijk de consument meer moeten betalen.
Zij begonnen woensdag met de omschakeling naar milieuvriendelijker producten. De momenteel gebruikte verven zorgen in Europa voor een uitstoot van 1,4 miljoen ton vluchtige organische stoffen.
Naast de nieuwe verftypes en de promotie ervan spraken beide federaties ook bijkomende emmissiebeperkende maatregelen af. Zo moeten carrosseriebedrijven investeren in efficiëntere spuitapparatuur, het verfpistool reinigen in een gesloten systeem en zorgzaam omgaan met kuisthinner.
Vraag is wie dat zal betalen. "Uiteindelijk draait de eindgebruiker er altijd voor op," geeft Federauto-directeur Hilde Vander Stichele toe. "Maar het is alleen de verf die duurder wordt, de wisselstukken en het uurloon niet. Bovendien is het merendeel van de klanten van een carrosseriebedrijf betrokken in een ongeval, en dus verzekerd. Zolang de verzekeraar tussenkomt zal de consument de extra kosten van die milieuvriendelijkere verf niet voelen. De tarieven van de verzekeraar zijn immers geblokkeerd."
"Dat de emmissielimieten verlaagd worden heeft een extra pluspunt voor onze sector," meent Vander Stichelen. "Er zullen meer controles uitgevoerd worden zodat, door het kaf van het koren te scheiden, ook de concurrentievervalsing zal afnemen."

.

Nu in het nieuws