Winkels met 2000 in hun naam houden vast aan magisch getal

Print
De meeste winkels en bedrijven die 2000 in hun naam dragen, kozen jaren geleden voor dat magische getal - zeg maar - uit voorzienigheid of moderniteit. Maar wat nu gedaan, nu 2000 in aantocht is? Hoewel de bewuste zaakvoerders er wel eens bij stilstaan, is het merendeel absoluut niet geneigd de bedrijfsnaam te veranderen. Represent 2000 Antwaarpe.
BR>

Color Copy


Ann Coupé, afgevaardigd bestuurder van het Antwerpse Color Copy 2000, reageert vrij laconiek. "Onze kopiewinkel bestaat al achttien jaar of langer en die 2000 verwijst helemaal niet naar het komende jaar. Dat was toen het postnummer van Antwerpen." Toch geeft Coupé toe dat Color Copy 2000 er nog niet helemaal uit is. "We denken na over een naamsverandering en praten er allang over. Maar persoonlijk meen ik dat we die naam beter behouden. Die is bekend en een verandering betekent zeker een handicap. Trouwens, in gesprekken of als ik de telefoon opneem, heb ik het altijd over Color Copy." De kopiezaak houdt een naamsverandering voorlopig nog in beraad. "We hebben nog het hele jaar 2000 tijd om daarover na te denken. Waarin zouden we trouwens moeten veranderen? 2200 is te gek en 3000 is dan weer zo veraf."

Speelgoed


"Onze zaak bestaat al ruim dertig jaar", weet Michael Grielens van Speelgoed 2000 in Deurne. "Toen dachten we toekomstgericht. Het was de tijd van de tv-serie Thunderbirds en toen was 2000 nog veraf. Bovendien hoef je die 2000 niet noodzakelijk als 'het jaar 2000' te zien. Misschien staat die wel voor onze verscheidenheid aan producten. Nee, onze naam blijft, daarvoor is de naambekendheid te groot."

Depannage


"Nee, geen denken aan. We zijn te bekend onder die naam om hem te veranderen. Dat zou hetzelfde zijn als zouden we plots onze wagens - geel is nu onze kleur - oranje verven", zegt zaakvoerder Anthoni van het Hobokense Depannage 2000. "Die naam gaat trouwens al zo'n veertig jaar mee, toen we als Garage 2000 begonnen in Aartselaar. 2000 wordt trouwens toch een jaar als elk ander."

Decor


Jean-Luc Hofman van Decor 2000 in Zwijndrecht vindt de naam van zijn interieurszaak absoluut niet storend. "Links en rechts vragen mensen wel eens of ik de naam nu ga aanpassen, maar ik laat het er bij. Het zou trouwens dom zijn, want iedereen kent mijn zaak onder die naam. En er komt heel wat meer bij kijken dan je denkt." Een speciale actie of een stunt ziet Hofman wel zitten. "Volgend jaar is ideaal om Decor 2000 als naam uit te spelen."

MC Sun


Dan Pauwels, zaakwaarnemer van MC Sun 2000 in Deurne, denkt er ook niet aan de naam van zijn zonnebankcentrum te wijzigen. "Een naamsverandering brengt heel wat met zich mee. Op elke van mijn vijftien cabines kleeft een reuzensticker met het logo, ook op de abonnementen, het briefpapier, ... Dat zou mij een bom geld kosten." Pauwels is bovendien niet echt gevoelig voor 'het jaar 2000'. "Die 2000 is er maar achter geplakt, omdat er in Duitsland ook een MC Sun bestaat. En een ander zonnecentrum heeft daarover al een proces aan zijn broek gehad."

Soccer


"Bij ons heeft die naam niets te maken met het jaar 2000", begint Eugène Creten van Soccer 2000 in Deurne. "Wij verkopen exclusieve voetbalspelen. Als eerste in de wereld lanceerden wij drie jaar geleden een elektronisch - met computer dus - tafelvoetbalspel. We vonden toen dat dat niets meer voor de jaren negentig was en hebben toen voor Soccer 2000 gekozen, zowel de naam van het spel als van de firma."
Over 'visie' gesproken: winkels als Fitness 2001 (Sint-Lenaarts), Stock 2002 (Hoboken), Stock 2005 (Kapellen) en Optic 2033 (Deurne) hebben nog enkele jaren tijd om zich te bezinnen.

.

Nu in het nieuws