"Nieuwjaar is voor taxi's altijd een zottekesspel"

Print
De Antwerpse taximaatschappijen maken zich niet ongerust over de millenniumgekte. Want nieuwjaar is altijd een absolute taxi-topper, en alles wijst erop dat ook ditmaal alle wagens de hele nacht eivol zullen zitten. De meeste firma's vinden in elk geval voldoende chauffeurs bereid om de feestgangers heen en weer te rijden door de millenniumnacht.
BR>In totaal zal op 31 december een driehonderdtal taxi's door de stad rollen. Dat betekent dus driehonderd bestuurders, die de feestdis laten voor wat ze is en het nieuwe millennium vanachter het stuur zullen begroeten. "Wij vinden er altijd voldoende bereid om op oudejaarsavond te werken. Meer zelfs, we hebben dan te véél bestuurders voor onze vijftig voertuigen", vertelt Paul Van Avermaet, zaakvoerder van de Deurnese Taximaatschappij (DTM). Dat ligt niet alleen aan de speciale nieuwjaarspremie, die de chauffeurs opstrijken. "Ze werken graag omdat de sfeer leuker is, en omdat de mensen dan vrijgeviger zijn met fooien. Nee, het is moeilijker om voldoende chauffeurs bijeen te krijgen op kerstavond, want die wil iedereen liever doorbrengen onder de kerstboom, bij z'n gezin."
De 'millenniumchauffeurs' van DTM beginnen s'avonds tussen zes en acht aan hun taak en ze werken twaalf uur aan een stuk. "Dat is de normale gang van zaken bij nachtdiensten", legt Van Avermaet uit. "Nadien wacht hen en al onze andere werknemers 's ochtends een feestontbijt. Alcoholvrij, welteverstaan."

Topnacht


Bij Kroontax, dat op 31 december met dertig wagens wil uitrukken, krijgen de taxibestuurders geen bonus. "Maar oudejaarsnacht is dé absolute topnacht qua recettes en fooien, dus er zijn altijd voldoende kandidaten", zegt kwaliteitsverantwoordelijke Serge De Ceuster. In tegenstelling tot de beruchte peperdure millenniumreizen en -hotels, zal de millenniumtaxi u dus geen frank meer kosten dan normaal. "We zijn allemaal gebonden aan de prijzen die de stad Antwerpen heeft vastgelegd", verduidelijkt De Ceuster. "De passagiers moeten hoogstens een beetje meer betalen als de rit wat langer duurt door het vaak lange stilstaan."

Collegialer


De taxireizigers zullen het jaar 2000 dus niet voelen aan hun portemonnee, maar ze moeten waarschijnlijk wel wat meer geduld oefenen. "Nieuwjaar is op dat gebied altijd een zottekesspel", sakkert Carl Van Geel van Minitax, met acht voertuigen één van de kleinere maatschappijen. "Zelfs lang op voorhand bestelde taxi's komen vaak nog een uur te laat op de afspraak. En als er al eens een taxi even leeg staat, wordt die prompt bestormd door twintig klanten tegelijk."
De vraag overtreft dus ruimschoots het aanbod met nieuwjaar. "Door die overvloed aan passagiers hoeven de taximaatschappijen voor één nacht eens niet met elkaar te concurreren. Het contact is dan ook veel collegialer", besluit Carl Van Geel nu al in kerstsfeer.

.

Nu in het nieuws