Frans Maas over Hof van Assisen en Zwaard van Ardoewaan

Print
Frans Maas stond afgelopen zomer op de televisiesets van de VRT-series Hof van Assisen, Flikken en Boerenkrijg en van De Makelaar voor VTM. "Sinds dit jaar doe ik weer televisiewerk en ik mag niet ontevreden zijn over mijn rollen. Maar Theater 't Klokhuis en 't Appeltje geef ik nooit op", zegt Frans Maas.
BR>In de jaren zeventig speelde Turnhoutenaar Frans Maas (50) in klassiek geworden jeugdfeuilletons zoals Keromar en Het zwaard van Ardoewaan, series die ook in het buitenland weerklank vonden. Het Zwaard van Ardoewaan is het eerste in kleur opgenomen feuilleton van de toenmalige BRT. "Vooral de gevechten met Leo Madder en Vic Moeremans herinner ik me nog levendig. Van de doden niets dan goeds, maar Vic zwaaide wel bijzonder wild met zijn zwaard", grinnikt Maas.
De BRT had toen nog niet veel concurrentie, en wel grote budgetten. "Voor Het Zwaard van Ardoewaan hadden we twee maanden opnames binnen en maar liefst anderhalve maand buiten. Voor de buitenopnames trokken we met de ganse ploeg naar Zuid-Frankrijk. Zelfs mijn paard Malek, een witte Pool met een cirkusverleden, verhuisde mee. Elke avond werden de banden naar Londen gevlogen om ze daar te laten ontwikkelen. Waren de opnames of de kleuren niet goed, dan deden we die scènes gewoon over."

Boerenkrijg


Frans Maas meent dat het verminderen van de budgetten en het bekorten van het creatieproces een negatieve invloed hebben op sommige televisieprogramma's. "Boerenkrijg krijgt nu vernietigende recensies. Ik vind dat je dat programma moet zien op zijn plaats in het zendschema. Het is ontspanning voor een breed publiek. Schipper naast Mathilde werd in die tijd door de gevestigde waarden ook als een absoluut schandaal gezien. Nu is het een klassieker. Maar wellicht schort er iets aan de scripts van Boerenkrijg. Daar moet dan aan gewerkt worden. Ik ben benieuwd of dat programma nog een tweede kans krijgt. De heilige kijkcijfers, weet je wel."
Hij meent ook: "Soms kan een tweede reeks een hele verbetering zijn. Ik denk bijvoorbeeld aan Hof van Assisen. De tweede serie is snediger, het tempo ligt beter. Het was een goede beslissing om aan dat product te blijven werken."
Maas heeft zijn opleiding genoten bij Luc Philips. "Luc heeft me leren observeren. Van hem moesten we, nuchter, om vijf uur 's ochtends op café gaan. Of we moesten een middag op een bankje zitten en mensen uitlachen. De bedoeling was dat je leerde kijken naar de reacties van de mensen. Weet je, het is makkelijk om Luc af te schieten omdat hij in Bompa heeft gespeeld of omdat hij als Pastoor Munte op boerenkermissen opdook, maar hij was ook en vooral een gretig speler die voortdurend op grote rollen blokte."

Lex


Toen kwam Frans Maas met Ivonne Lex in contact. "En we zijn met ongelooflijk veel energie theater beginnen te maken. Zonder overheidssteun. We werkten dag en nacht. Geregeld kwamen onze voorstellingen op televisie. Ik betreur dat de traditie van het uitzenden van toneel verloren is gegaan. We hebben, om maar iets te zeggen, een televisieuitzending van Caligula van Camus opgenomen. Senne Rouffaer en andere kanonnen waren de senators in die productie."
In zekere zin is de cirkel gesloten. Theater 't Klokhuis en 't Appeltje krijgen geen subsidie meer. Frans Maas is weer voor de televisie gaan werken. "Niemand verplicht me om dit leven te leiden. Ik doe het nog steeds ontzettend graag. Theater is en blijft mijn echte passie. Dankzij het televisiewerk kan ik blijven spelen."
De Makelaar, VTM, 20.55u.

Nu in het nieuws