Kingfisher koppelt New Vanden Borre aan Hugo Van Praag

Print
WOMMELGEM - De Belgische keten van huishoudtoestellen Hugo Van Praag komt in Britse handen. Kingfischer, de moeder van New Vanden Borre, neemt de groep met het Zebra-logo over en koppelt die aan haar dochter. Op die manier ontstaat een nieuwe speler van formaat op de Belgische wit- en
BR>bruingoedmarkt. De 286 personeelsleden van Van Praag kunnen allen op post
blijven.
Topman Dirk Van Praag geeft toe dat de hele transactie toch wel een
verrassing is. "De contacten met Kingfischer zijn van vrij recente datum.
Maar ik denk dat dit een mooi huwelijk wordt. Ons bedrijf en New Vanden
Borre zitten qua stijl en profiel ongeveer op hetzelfde niveau. Ook de
filosofieën liggen heel dicht bij elkaar, met name wat de goede,
kwaliteitsvolle service betreft."
Hugo Van Praag is een vaste waarde als verkoper van witgoed (wasmachines,
stofzuigers, koffiezetapparaten…) en sinds kort ook bruingoed (tv, hifi,
video…). Het Zebra-logo siert momenteel 32 winkels over het hele Vlaamse
land. De meeste verkooppunten zijn te vinden in de Antwerpse regio en de
Kempen, maar ook in de rest van Vlaanderen is Van Praag in opmars. Met 286
werknemers realiseert de keten een omzet van 2,2 miljard frank.
Met 260 mensen in dienst, een omzet van 2,3 miljard frank en 20 winkels is
New Vanden Borre ongeveer even groot. De geografische spreiding is wel
verschillend: 10 verkooppunten in Vlaanderen, 6 in Brussel en 4 in
Wallonië. Het is echter de hoofdstedelijke regio - de bakermat van het
bedrijf - die het grootste deel van de omzet levert. Het productengamma
omvat bruingoed, witgoed, telefonie en binnenkort wellicht ook computers.
New Vanden Borre is sinds 1995 volledige eigendom van de Britse holding
Kingfisher. Die is op drie vlakken actief: elektro, doe het zelf en home
entertainment. Kingfisher noteert op de beurs van Londen en haalde vorig
jaar met 115.000 mensen een omzet van 10,48 miljard euro.

Nummer één


"Kingfischer heeft de ambitie om in zijn drie specialiteiten de nummer één te worden, en dat in elk land waar de groep actief is. Op het gebied van
elektro was dat nog niet zo in België. Daarom werd een akkoord gesloten met
een andere distributeur", legt afgevaardigd bestuurder Christian Muller
uit.
"Eigenlijk hadden zij daarbij niet zoveel keuze", vult Dirk Van Praag hem
aan. "De synergieën tussen Hugo Van Praag en New Vanden Borre zijn vrij
evident. En qua geografische inplanting zijn de twee groepen vrij
complementair."
New Vanden Borre neemt niet alle Van Praag-activiteiten: enkel het witgoed
en het bruingoed. De keukenafdeling, ArtLinien Designkeukens, blijft in
handen van Dirk Van Praag. Hoe diep New Vanden Borre in zijn zak tast voor
de 32 winkels, wordt niet bekendgemaakt. De uitvoering van de transactie is
gepland op 31 januari 2000.
Of na die datum de namen van beide ketens blijven bestaan, is nog niet
uitgemaakt. Dat geldt ook voor de toekomst van de centrale magazijnen, in
Wommelgem en Lot. Wel staat vast dat het voltallige personeel van Hugo Van
Praag mee overgaat. "Er vinden geen afdankingen plaats", beklemtoont
Muller. "Integendeel, de komende twee jaar willen wij een 50-tal bijkomende
werknemers in dienst nemen."
Muller wijst er nog op dat vooral de klant beter wordt van de fusie. Hij
wordt dichter bij huis geholpen, kan kiezen uit een ruimer productengamma
tegen lagere prijzen en rekenen op een betere service.
MEEST RECENT