Headhunterbureau gaat elektronisch

Print
Korn/Ferry, het grootste headhuntersbureau ter wereld, gaat de elektronische toer op. In samenwerking met The Wall Street Journal werd Futurestep opgezet. Dat bedrijfje beheert een databank waarin nu al de gegevens van zo'n 400.000 kaderleden worden bewaard en om de paar weken geüpdatet. Sinds donderdag is Futurestep ook in België actief. Op termijn moeten er zo'n 2 miljoen dadelijk bruikbare mensen in het systeem zitten. "Maar we doen meer dan dat", weet vice algemeen directeur Marc Swaels van Korn/Ferry Benelux.
BR>"Futurestep is het eerste elektronisch netwerk waaraan aanwervingstechnieken zijn gekoppeld. De computer zelf koppelt dus de vraag van het bedrijf en het aanbod aan kandidaten." Dat heeft als belangrijkste voordeel dat de snelheid fors wordt opgedreven. Directeur Bert Cohen van Futurestep maakt zich sterk dat een aanwervingsprocedure die grotendeels over het internet loopt, binnen dertig dagen kan worden afgehandeld. "Op dat moment heeft het bedrijf drie kandidaten, waaruit het de definitieve selectie kan maken."

Middenkader


Het nieuwe bedrijf mikt niet op de absolute topfuncties (algemene directeurs, gedelegeerd bestuurders, enz.). Cohen: "Daarvoor is een meer persoonlijke aanpak nodig, en dat blijft het terrein van Korn/Ferry. Wij mikken meer op het middenkader en functies waarvoor veel kandidaten te vinden zijn, zoals financieel directeur, afdelingshoofden, enz. In België zijn dat de functies met een jaarloon van zowat twee tot vier miljoen frank bruto. In de marketing mikt Futurestep vooral op de passieve jobzoeker, de man of vrouw die niet actief zoekt, maar wel wil veranderen wanneer er zich iets moois aandienst. "Bovendien koppelen we wereldwijd: wil een bedrijf liefst geen Europeanen voor een bepaalde functie, dan zoeken we elders", vult Bert Cohen aan.
Wie in de databank terecht wil komen, moet een uurtje uittrekken om op het net een vragenlijst in te vullen. Daarin wordt gepeild naar de werkervaring, maar ook naar de persoonlijke motivatie, enz. "Mensen doen dat eerlijker, omdat ze zich niet kunnen richten op een specifieke job. Ze kunnen zich niet beter voordoen met het oog op een bepaalde functie." Wanneer er een jobaanbieding komt, wordt de kandidaat gebeld. Als hij of zij interesse heeft, volgen er telefonische interviews. In week drie worden van een zestal kandidaten video-interviews afgenomen, waarna de topdrie van de kandidaten aan het bedrijf wordt voorgesteld.
"Voordeel is ook dat we bedrijven eigenlijk verplichten zelf zeer goed te bekijken welk soort kandidaat ze willen: een introvert of juist extravert iemand, een doorzetter of juist een erg flexibel individu. Dat maakt de kans groter dat iemand past in de cultuur van het bedrijf."

.

Nu in het nieuws