Uitbreiding productie Barlo inTsjechië kost geen jobs in Geel

Print
De Ierse groep Barlo gaat haar productie van polystyreen in Tsjechië sterk uitbreiden. De fabricatie, die nu voor een deel in Geel gebeurt, zal daarbij grotendeels naar Centraal-Europa verhuizen. Topman Tony Mullins laat evenwel verstaan dat de verschuiving evenwel niet ten koste gaat van het personeelsbestand in België.
BR>De Barlo Group heeft vestigingen in Ierland, Engeland, België, Tsjechië, Spanje en Duitsland. Het gaat om elf bedrijven waarvan er vier radiatoren maken. Zeven spitsen zich toe op het vervaardigen van kunststofproducten, veelal kunststofplaten die we terugvinden in douchedeuren, afdaken en hooligan-bestendige bushokjes.
Volgens topman Tony Mullins heeft de Barlo Group, met haar wortels in Ierland, sinds 1992 een nauwe band met België. In dat jaar namen ze IRG Plastics, met een vestiging in Geel, over. Een jaar later belandde de Grobbendonkse producent van paneelradiatoren Veha onder de vleugels van de Ierse groep.
De 250 Belgische werknemers van de Barlo Group mogen op hun twee oren slapen. Ze vormen een belangrijk onderdeel van de groep die 1.300 mensen een job bezorgt. De hoofdzetel van Barlo Plastics Europe bevindt zich in Geel en wordt sinds 1997 geleid door de Belg André De Smet. Voorheen was hij directeur van Veha in Grobbendonk.

Radiatoren


Barlo bestempelt zichzelf als een Europees bedrijf en focust zich ook op die markt. Met een aandeel van vijftien procent mag het zich de grootste Europese producent van kunststofplaten noemen. Paneelradiatoren verhandelt het bedrijf onder de namen Barlo en Veha. De design-radiatoren gaan over de toonbank onder de naam Merriott Radiators. Jaarlijks produceert Barlo drie miljoen stuks. Daarmee nestelt de firma zich in de Europese topvijf. Volgend jaar brengt Barlo een nieuwe radiator op de markt met een hoge warmteafgifte.
Het succes van een bedrijf meet je in cijfers en die zijn indrukwekkend. In de halfjaarlijkse resultaten, eindigend op 30 september, is er sprake van een bedrijfswinst van 9,8 miljoen Euro, een stijging met maar liefst 54% ten opzichte van eenzelfde periode vorig jaar. Die winstcijfers zorgden voor aangepaste meeropbrengsten voor de aandeelhouders (inkomsten per aandeel plus 75%). De Barlo Group maakt zich sterk dat ze in het tweede halfjaar even hard kan uithalen. Dat leidt de groep af uit het orderboekje. De verkoopsvolumes blijven stijgen.

.

Nu in het nieuws