Trafieken Gent stagneren, Zeebrugge gaat 7% vooruit

GENT, ZEEBRUGGE -

Het maritiem goederenverkeer in de haven van Gent is in de eerste negen maanden met 110.000 ton of 0,6% gestegen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. In totaal werd er 17,631 miljoen ton overgeslagen. Beter gaat het eraan toe in Zeebrugge. De kusthaven verwacht dit jaar absolute recordcijfers. Na negen maanden bleef de teller staan op 26,7 miljoen ton, 7% meer dan in de eerste drie kwartalen van vorig jaar. Antwerpen zag zijn trafiekcijfers in dezelfde periode dalen met 5,4% tot 85,2 miljoen ton. Volgens het Havenbestuur van Zeebrugge (MBZ) zijn tussen '97 en nu de trafieken met één vijfde gestegen. "Dergelijke groei wordt in geen enkele andere Europese haven gerapporteerd", klinkt het.

Belga, Luc Huysmans

BR>Zowel in Zeebrugge als in Antwerpen doen de containers het goed. In Zeebrugge gingen ze met 8% vooruit tot 7,4 miljoen ton, in Antwerpen met 7% tot 28,4 miljoen ton. In Gent stijgen vooral de landbouwproducten (+ 544.825 ton), meststoffen (+ 129.045 ton), terwijl de vaste minerale brandstoffen (- 284.921 ton) en metaal en ertsen (- 165.497 ton) dalen. De belangrijkste trafiek van Zeebrugge blijft de roro, vooral naar Engeland, met bijna 11 miljoen ton, een groei van iets meer dan 1%. De grootste groei werd opgetekend bij de vaste bulk (ertsen en kolen). Die steeg bijna 18% tot ruim 4 miljoen ton. Op jaarbasis gaat de kusthaven ook meer dan één miljoen auto's behandelen.

Toch zijn er enkele kanttekeningen. Zo is de Canedese rederij Cast verhuisd naar Antwerpen, en gaat het Gentse Sea-Invest zijn kolen en ertsen laten behandelen op de terminal van Norvrac in Duinkerke. Bij deze laatste gaat het om een trafiek van zowat 3 miljoen ton op jaarbasis. Wat er met de ZBM bulkterminal, ook eigendom van Sea-Invest, gaat gebeuren, die grotendeels van deze trafieken afhing, is onduidelijk. Verder onderhandelt de groep Cobelfret met verschillende andere havens over een mogelijke (gedeeltelijke) verhuis van haar rorotrafieken. Die zijn op jaarbasis goed voor 350.000 trailers en bijna 1 miljoen auto's. "Maar deze verliesposten zullen we kunnen goedmaken, zodat wij in 2000 en de volgende jaren een verdere groei van de totale overslag hebben." Daarvoor wordt o.a. gerekend op de komst van Stora (lente volgend jaar) en nieuwe diensten van Wallenius en Evergreen.

Nu in het nieuws