Axon Airlines gaat strijd aan met grote concurrenten

"Het is een hele opgave om met slechts vijf mensen een luchtvaartmaatschappij te vertegenwoordigen op Zaventem. Toch kunnen we de strijd met de 'groten' aan. Precies omdat we kleinschalig zijn", zegt Evan Mavris, station manager van Axon Airlines, die vanuit zijn kantoor aan de Mechelse Jubellaan de Belgische activiteiten coördineert.

Luk De Wilde

BR>Het Griekse Axon Airlines tekende zopas een contract met Sabena Technics, het onderhoudsbedrijf van de Sabena-groep. De komende vijf jaar worden de Boeings 737-700

next generation

in Brussel onderhouden.

Sinds eind juni vliegt Axon dagelijks vanuit Brussel naar Athene. Ook vanuit Parijs, Rome en Milaan wordt de Griekse hoofdstad dagelijks aangedaan. "Met succes", aldus Mavris. "De verbinding Brussel-Athene doet het goed. We bieden de passagiers zowel business als economy-service aan. En aan tarieven die scherper liggen dan die van Sabena en Olympic Airlines."

"De klant waardeert onze filosofie: jong, dynamisch, stipt en veilig."

Vandaag vliegt Axon Airlines met twee Boeings 737-700. Een derde toestel wordt volgend jaar geleverd en in het business-plan is ook de aankoop voorzien van zes kleinere Boeings 717-200. Het gaat om de nieuwste honderdzitter van Boeing, gebouwd op het succes van de MD-95.

De band tussen Axon en Boeing is te verklaren. Oprichter Thomas Liakounakos is sinds vijftien jaar de vaste vertegenwoordiger van Boeing in het Balkangebied. "Maar dat betekent niet dat we aan Boeing zijn gebonden", verduidelijkt managing director Haris Koutas.

"Voor de vier bestemmingen die we aanvliegen, zijn de Boeings 737-700 en 717-200 de zuinigste en comfortabelste machines. Een competitie met de Europese tegenhanger Airbus sluiten we niet uit, zeker niet wanneer we op termijn ons netwerk zullen uitbreiden".

Snelheid

Voor zijn Belgische activiteiten klopte Axon Airlines aan in Mechelen. Evan Mavris: "Mijn vader, Jean Mavris, onderhield nog voor de oprichting van Axon zakelijke contacten met commercieel directeur George Zachariadis. We huurden op de luchthaven van Zaventem een balie voor de verkoop en de ticketafhandeling. AviaPartner staat in voor de bagageverwerking, de contacten met de reisbureaus gebeuren via een GSA."

"Ons Brussel-Athene-product onderscheidt zich van de gevestigde maatschappijen door de service aan boord en de snelheid waarmee we beide steden met elkaar verbinden. In minder dan drie uur. Dat is 20 tot 25 minuten sneller dan bijvoorbeeld Sabena en Olympic dat doen. De Boeing 737-700

nieuwe generatie

vliegt gemiddeld 1500 tot 2000 meter hoger en is dus een stuk vlugger op zijn bestemming".

Het onderhoudscontract dat Axon Airlines met Sabena Technics tekende, wordt in Zaventem enthousiast onthaald. "Strategisch gezien is dit contract zeer belangrijk voor ons", zegt Jean-Pierre Gielen van Sabena Technics. "Sommige klanten denken dat Sabena Technics enkel onderhoud voor Airbus aanbiedt, aangezien dat vliegtuigtype de keuze van Sabena is. Dit akkoord bevestigt dat Sabena Technics ook het onderhoud van Boeing zal blijven verzekeren. De capaciteit voor volledig onderhoud wordt zelfs uitgebreid door aan de A320-familie de "next generation" toe te voegen".

Nu in het nieuws