Gentse dokwerkers weer aan de slag

De staking in de Gentse haven is voorbij. De ruim 500 dokwerkers gingen vrijdagochtend weer aan het werk nadat vakbonden en werkgevers tot een akkoord waren gekomen over een toeslag voor weekendwerk.

Hans De Ruyck

BR>Dat was in ruime mate de verdienste van havenschepen Daniël Termont (SP). Hij haalde de onderhandelingen die muurvast zaten, weer uit het slop. Dat een schepen op zo'n manier tussenkomt in een sociaal conflict, is hoogst ongewoon.

De Gentse havenarbeiders krijgen vanaf 1 november bijna 100 frank meer per uur voor weekendwerk. Die weekendvergoeding komt in de plaats van de door de vakbonden geëiste shiftvergoeding. Op die manier lijdt niemand gezichtsverlies. De patroons waren principieel gekant tegen een shiftvergoeding tijdens het weekend, die in geen enkele andere Vlaamse haven bestaat. De vakbonden krijgen dank zij de extra vergoeding de centen waarvoor ze gestaakt hebben.

Het akkoord werd donderdagnacht bereikt na zeventien uur onderhandelen. De dokwerkers togen meteen aan het werk, want in de haven lagen 23 schepen te wachten om te worden gelost. De schade die door de staking is veroorzaakt, wordt op tientallen miljoenen geraamd. Een groot deel daarvan is niet meer te recupereren.

Termont

Er was vrijdag veel te doen over de rol van havenschepen Termont. Hij riep donderdag alle partijen rond de tafel, nadat de onderhandelingen woensdagavond waren afgesprongen. Waar de sociaal bemiddelaar niet in slaagde, bracht de schepen wel tot een goed einde.

"Ik vond het mijn plicht om tussenbeide te komen. Ik kon vanachter mijn bureau niet lijdzaam blijven toezien hoe de tewerkstelling van duizenden mensen in het gedrang kwam. Had de staking nog langer geduurd, dan moesten Sidmar en Volvo hun productie stilleggen. Ik heb bij vakbonden en werkgevers meteen goede wil bespeurd om tot een oplossing te komen en de toekomst van onze haven te vrijwaren."

Sociaal bemiddelaar Eddy Schelstraete sprak van een surrealistische toestand. "Ik kan de schepen niet verbieden om tussenbeide te komen. Maar ik kan niet aanvaarden dat hij in mijn plaats opkomt. Hoeplijk blijft het bij deze ene keer."

Staking doet lichte trafiekwinst teniet

De Gentse haven is door de staking van de dokwerkers weer terug naar af. De lichte trafiekstijging van 0,6 procent die in de eerste negen maanden was gerealiseerd, is door de actie helemaal tenietgedaan. Volgens havenschepen Termont werd er ruw geschat zo'n 300.000 tot 400.000 ton minder gelost.

Topman Stefaan De Brouwer van DFDS Tor Line, de belangrijkste rederijklant van Gent, wijst erop dat weken inhaalwerk nodig zijn om de gevolgen van de havenstaking weer ongedaan te maken. Dat bekent concreet dat er enkele maanden zonder winst zal worden gewerkt.

Nu in het nieuws