Datatrak volgt voertuigen op de voet

Als een wegvervoerder steeds precies weet waar zijn vrachtwagens zich bevinden, kan hij veel efficiënter plannen en dus een betere opbrengst uit zijn wagenpark halen. Dat geldt in een heel andere sfeer ook voor ambulances of brandweerwagens. Wanneer de dispatcher ze in oogwenk kan lokaliseren, kan hij ze sneller naar de plaats van de ramp sturen.

Koen Lambrecht

BR>De firma Datatrak is zeker niet de eerste die een

voertuiglokalisatiesysteem op poten zet, maar volgens directeur Pascal Zimmer blinkt zijn systeem uit door de prijs en de grote betrouwbaarheid. Het netwerk steunt op een combinatie van LF-zendantennes (lage frequentie) en GPS-signalen, die per satelliet lopen. Dat systeem werd uitgedokterd door de Britse beveiligingsfirma Securicor, met de bedoeling geldtransporten nauwkeurig te kunnen volgen.

Bij Datatrak wordt het hele Belgische grondgebied bestreken door zes LF-antennes: drie in België (Poppel, Veurne en Chimay), één in het Groothertogdom Luxemburg en twee in Zuid-Nederland. Datatrak opteerde voor een langegolfnetwerk omdat deze signalen ook in stedelijk of bosrijk gebied prima te ontvangen zijn.

De signalen worden opgevangen door een

locator

(plaatsbepaler), een klein toestel dat in de wagens wordt gemonteerd en dat om de 1,68 seconde de juiste positie berekent. Dat gebeurt tot op 50 meter nauwkeurig. Het doorseinen van de positie gebeurt, afhankelijk van wat de klant wil, om de 13 seconden tot 28 minuten. Wie om de twee minuten zijn positie laat doorseinen, betaalt 2.300 frank per maand. "Als dat doorsturen per gsm zou gebeuren, kost het zeker tien tot twintig keer meer", weet Zimmer.

Het systeem kan in twee richtingen worden gebruikt. Zo kan er naar het voertuig een (beperkte) boodschap worden teruggestuurd, zoals een volgende vervoersopdracht. Volgens Zimmer levert de betere werkorganisatie een aanzienlijke besparing op.

Tabak

In België rijden momenteel een 300-tal voertuigen rond die door Datatrak "gevolgd" worden. "Gevolgd" is een te sterk woord, vermits de (geheime) positiegegevens bij de klanten terechtkomen en Datatrak enkel het hele systeem bestuurt.

De belangrijkste klanten van Datatrak - zo'n 70% van de omzet - zijn nog steeds in de "security"-sfeer te zoeken: geldtransporteurs, ordediensten, ambulancediensten... Nu wordt de sector van de tabaktransporteurs bewerkt, daar dergelijke transporten ook vaak overvallen worden.

De resterende 30% behelzen vlootbeheer en het toezicht op vaste installaties. Daarbij worden cruciale gegevens als temperatuur, stroomsterkte, enz. automatisch doorgeseind. Bij overschrijding van bepaalde waarden treedt een alarm in werking, zodat direct kan worden ingegrepen. Ook in het Shopping Center Wijnegem is het systeem dienstig, met name om de vrije plaatsen op de parking op borden mee te delen.

Datatrak werd in 1996 opgericht en is voor 79% een Tractebel-dochter; 21% is in handen van Securicor Datatrak Europe. Het bedrijf realiseerde vorig jaar een omzet van 7 miljoen, "maar dit jaar gaan wij naar de 40 miljoen", weet Pascal Zimmer. Door de snelle groei moet ook het personeel (momenteel 12 man) uitbreiden. "Niet zo eenvoudig, want wij zoeken vooral IT'ers."

Nu in het nieuws