Decorte zet Oedipous zonder complexen in notendop

Amper drie kwartier duurt de Oedipousversie van Jan Decorte. De buitenissige theatermaker was vroeger nochtans berucht voor zijn uitgesponnen marathons. Toch raast hij in

Bêt Noir

niet als een bezetene door de tekst van Sofokles. Liever beperkt hij zich tot enkele sleutelgedachten.

Ludo Dosogne

BR>

Ik zijn den tiran!

legt hij in gebroken Vlaams uit. Dit slordig en simplistisch taalgebruik wordt de hele voorstelling gehandhaafd. Zijn

madame

Sigrid Vinks praat breeduit over kwistenbiebels. Tenminste als ze haar lippen niet stijf op elkaar geklemd houdt. Het verdoemde koningspaar is stijlvol in het zwart gekleed. De hoekige gebaren lijken plechtstatig. Door de scherpe lichtspots worden hun ogen glazig. Alsof deze personages in het niets kijken.

Vooraleer ze hun verhaal doen over de gulzige sfinx, die lichaamsdelen van voorbijgangers opsmult als die niet het raadsel kunnen oplossen, krijgen we een uitbundige dansimprovisatie van Riina Saastamoinen te zien. Ondanks haar naaktheid zijn de bewegingen veleer ritualistisch dan erotisch. Zij wentelt met haar begeerlijk lijf over het kale speelvlak, terwijl de vier andere acteurs vanop afstand haar vreemd gedrag observeren. Pas wanneer ze rust vindt op een hoge stoel belichaamt Kris Van Trier de ziener Tiresias als een zwart gevleugelde doodsengel. Hij wordt minachtend afgeschilderd

nen blinde mol

. Waas Gramser wisselt evenveel van kleren als van rol. Zodra de verschrikkelijke waarheid aan het licht komt, verruilt Decorte zijn zondagspak voor een grijs deken tot hij op een beschimpte Jezusfiguur lijkt. Sigrid Vinks sluit af met een uitputtende armzwaaidans tot ze door de troostende sfinx gearmd wordt weggeleid.

Voor de allereerste maal wordt de Oedipoustragedie zonder complexen in een notendop geperst.

Oordeel:

**

Bêt Noir door Jan Decorte en De Onderneming, in Leuven, Klapstuk, De Appeltuin tot 23 oktober. Info: 016/23 67 73. In Kortrijk van 26 tot 28 november en in Hasselt van 10 tot 12 december.