Jan Boeckx tatoeëert barbiepoppen

Print
Weinigen springen op zo'n aparte manier met barbie-poppen om als Jan Boeckx. Hij verminkt 's werelds ideale vrouwenbeeld en brengt zo zijn visie op hedendaagse kunst tot uiting. "Er is in België veel te veel conceptuele kunst, het mag wel iets moderner. De tijd van de geschilderde boerderij met een kip ervoor is voorbij", zegt de Antwerpse leraar die in Afrit 9 zijn barbie-installaties toont.
BR>Jan Boeckx, de 36-jarige leraar tekenen in het Hoger Kunst Onderwijs in Aarschot en Testelt begon als schilder. Omdat hij zijn inspiratie niet langer kwijt kon met penseel en doek, begon hij in 1993 met het bewerken van speelgoed en poppen. Hij maakte een reeks van veertig kunstwerken die gebaseerd waren op De Geboorte van Venus van Botticelli en verving Venus heel toepasselijk door het tekenfilmfiguurtje Betty Boop. De goede kritieken die deze reeks kreeg, vormden de aanzet tot een nieuwe reeks met mythologische figuren waarbij levensgrote babypoppen de Medusa, Titanen of Atlas uitbeeldden.
Maar de Antwerpse kunstenaar gebruikt niet alleen poppen voor zijn exposities. "Ik had in 1995 ook al een tentoonstelling met alleen maar computer-gemanipuleerde beelden. Dat idee ontstond nadat ik las over de genetische gevolgen van de kernramp in Tsjernobyl. Door de straling zouden allerlei mutaties ontstaan waardoor bijvoorbeeld krabben twee meter groot konden worden." Op dezelfde manier muteerde Boeckx zelfportretten en afbeeldingen van speelgoed.

Volmaakt


En toen kwam barbie op de proppen. "Het idealistische beeld van barbie stoort me. Een vrouwenlichaam is toch niet zo volmaakt. Trouwens, als je barbie in het echte leven zou tegenkomen, ging je waarschijnlijk lopen." Boeckx maakte daarom enkele 'aangepaste' versies van barbie waarbij de blonde pop een gedaanteverandering onderging. De eeuwig maagdelijke, voorbeeldige vrouw kreeg zelfs tatoeages en piercings. In een van zijn volgende tentoonstellingen, ging de kunstenaar, die grappig genoeg gesponsord wordt door barbieproducent Mattel, nog verder. Genetic Field is een bloemenveld bestaande uit bijna duizend Barbies die in lange rijen achter elkaar zijn opgesteld. Inspiratie voor dit vreemde tafereel vond Jan Boeckx bij het schaap Dolly, het eerste gekloonde zoogdier dat werd geboren in 1997. Barbie werd immers al miljoenen keren gekloond. Reacties op deze tentoonstelling bleven niet uit.
"De mensen van Mattel kwamen zelfs kijken en mijn studenten reageerden enthousiast. Toch waren niet alle reacties positief. Een kijker reageerde agressief en riep dat de poppen verbrand moesten worden. Volgens mij waren er religieuze redenen waardoor dat voor die man niet kon."

Achterop


Boeckx vindt dat de Belgische kunstwereld serieus achterop hinkt. "De kunstwerken die ik breng, zijn in België niet evident, hè. Kunst is hier nog altijd heel conceptueel. Bovendien bestaat er verwarring bij begrippen. Dat merk ik ook bij mijn studenten. Soms komen ze naar me toe en zeggen ze dat ze iets modern hebben gemaakt. De betreffende werkjes zijn dan meestal wel abstract, maar niet modern. Abstract en modern, dat zijn twee verschillende dingen."
Op dit moment werkt Jan Boeckx mee aan Transmute, een multimediaproject van het Museum of Contemporary Art in Chicago. Een expo waarbij weer veel met de computer gebeurt. Het is de toekomst, beseft ook Boeckx. "Met de computer kan je alles naar je hand zetten, op de manier die jij wil."
Over de toekomst blijft hij vaag. "Ik heb ideeën in mijn hoofd, maar ze zijn nog aan het broeien."
Afrit 9, TV1, 20.25u
Nu in het nieuws