Wilde Ferrari frauderen?

Print
SEPANG - Grote anti-climax in de Formule 1. Een sublieme Michael Schumacher hielp Eddie Irvine aan de zege in de Grote Prijs van Maleisië, maar bij de technische keuring vielen hun beider Ferrari's door de mand. Een windgeleider bleek breder dan het reglement toelaat en de FIA paste een strenge sanctie toe: beide piloten werden gediskwalificeerd.
BR>GP F1 Maleisië
Als het beroep van la Scuderia niets uithaalt - en dat is de verwachting - dan is Mika Hakkinen opnieuw wereldkampioen. Ferrari blijft vertwijfeld achter. Drie weken geleden de tragikomedie met het verloren wiel, nu een niet-reglementaire auto.
"Na de race werden wagens nummer 3 en 4 gecontroleerd. Het bovenste gedeelte van de deflectoren bleken niet conform de artikels 3.21.1 van het technisch reglement van de FIA", meldde Jo Bauer, de technisch afgevaardigde van de FIA.
Een uur later, na ondervragingen van Ferrari-manager Jean Todt en gespecialiseerde ingenieurs, volgde de sanctie: Irvine en Schumacher gediskwalificeerd. Hakkinen won de race, pakte tien punten en verlengde zijn wereldtitel.
Ferrari tekende meteen beroep aan, een ingewikkelde procedure waarvoor het stante pede 750.000 frank moest neerdokken als borgsom. De FIA doet wellicht deze week en in elk geval voor de slot-GP in Japan een uitspraak in Parijs of Genève. Tot dan blijven de Ferrari's geschrapt uit de uitslag. Hakkinen is onder voorbehoud uitgeroepen tot wereldkampioen.
La Scuderia Ferrari heeft nu 48 uren om een omstandig schriftelijk verweer op te stellen. De verwachting is dat het weinig zal uithalen, want de Italiaanse renstal heeft al erkend dat het plaatwerk niet reglementair was.
Wat was er precies fout met de scharlaken bolides? De bewuste deflectoren zijn flappen tussen de voorwielen en de luchtinlaten, die helpen om de luchtstroom optimaal te leiden. Hun maximale afmetingen zijn precies omschreven in het reglement. De windgeleiders op de Ferrari weken meer dan 10 millimeter af van de voorgeschreven maten. Niettemin blijven er veel vragen. Wilde Ferrari moedwillig frauderen? Hoe lang deed het dat al en hoe belangrijk is het voordeel van bredere deflectoren?
"De auto was technisch identiek als op de Nürburgring", pleitte Jean Todt. "Hij is hier elke dag naar de keuring geweest. Daarom hebben we beroep aangetekend."
Nu in het nieuws