Gent onderzoekt mogelijkheid eigen luchthaven

Print
Als het van de Luchthavenbelangen Randstad Vlaanderen afhangt, krijgt Gent over enkele jaren zijn eigen luchthaven. Voorlopig gaat het om een denkoefening, benadrukt voorzitter Johan Beke van de vzw. Volgende week vinden de eerste gesprekken plaats.
BR>De plannen voor een luchthaven rond Gent zijn niet nieuw. Sinds begin jaren tachtig het regionaal vliegveld van Sint-Denijs-Westrem plaats moest ruimen voor de bouw van Flanders Expo, zocht een belangengroep naar nieuwe mogelijkheden. Met een start- en landingsbaan van 850 meter was Sint-Denijs-Westrem vooral afgestemd op zaken- en lesvluchten. Op jaarbasis ging het om zo'n 40.000 vluchten waarvan 1.500 internationale. Lange tijd werd de mogelijkheid onderzocht om de militaire vlieghaven van Ursel om te bouwen. "Dat plan is nog steeds niet opgegeven maar de kansen worden wel met de dag kleiner", aldus Johan Beke.
"Dat we nu met een nieuw voorstel naar buiten komen, is omdat Nederland plannen koestert voor de bouw van een luchthaven in Zeeland. De Zeeuwen zeggen behoefte te hebben aan de uitbouw van het huidige grasvliegveld Midden-Zeeland tot een heuse luchthaven. Het terrein ligt op het schiereiland Walcheren en is in vogelvlucht slechts op 60 kilometer van Gent verwijderd."
De vzw Luchthavenbelangen Randstad Vlaanderen volgt de gesprekken binnen de Provinciale Staten Nederland op de voet en zegt met Gent een volwaardig alternatief te kunnen bieden. Zeker wanneer de bouw van de nieuwe tunnel onder de Westerschelde rond is.

Lange startbaan


Een precieze locatie voor de luchthaven in de Gentse Kanaalzone heeft de Belangengroep nog niet voorhanden. "Het gaat zeker niet om de oude locatie Oostakker-Lochristi, die lange tijd geopperd werd", benadrukt Beke. "We denken veeleer aan een terrein ten noorden van Gent, dus meer in de richting van Zelzate. Het terrein moet allezins aansluiten op de bestaande infrastructuur van wegen en spoorverbindingen. Dat kan zowel op de linker- als de rechteroever zijn."
De nieuwe luchthaven moet volgens de initiatiefnemers geschikt zijn voor kleine regionale verbindingen, zaken- en lesvluchten, evenals kleine toeristische vluchten. Gedacht wordt aan een piste van 2.500 tot 3.000 meter, minstens 400 meter langer dus dan de startbaan in Deurne. De kostprijs wordt op drie tot vijf miljard geraamd en met de bouw zou ten vroegste in 2003 kunnen worden gestart.
In een reactie op de plannen zegt de Gentse burgemeester Frank Beke het nodige voorbehoud aan de dag te leggen. "Er is nu al ruimte tekort voor de industrie. De schaarse plaatsen waarover we nog beschikken, kunnen beter aangewend worden om de havenactiviteiten uit te breiden."
Christian Heinzmann, algemeen directeur van VLM, zegt verrast te zijn door de Gentse plannen. "Nog maar eens een teken dat er in Antwerpen nauwelijks of geen eensgezindheid is omtrent de toekomst van Deurne. Als Antwerpen niet snel reageert, zouden ze zich wel eens de kaas van het brood kunnen laten eten."

Nu in het nieuws