Kurt van Eeghem geeft conférence

Print
Na twintig jaar televisiemaken gaat Kurt van Eeghem (47) weer zelf op de planken staan, en nog wel met een muzikaal omlijste conférence. Moeder waarom leefden wij? is een op eigen geschiedenis geschoeid eeuwoverzicht dat vanaf half oktober in culturele centra in Vlaanderen te zien zal zijn. Waar haalt hij de moed vandaan voor dit stroeve werk? "Nergens vandaan", vertelt Van Eeghem. "Ik keer gewoon terug naar mijn basis, het toneel."
BR>"Optreden heb ik vanaf mijn elfde gedaan. De balletpassen van toen laat ik nu achterwege, maar de smaak van het podium ben ik nooit kwijtgeweest", vertelt Kurt van Eeghem.
Zijn theaterloopbaan begon bij Het Ei. "Een reizend professioneel gezelschap. Ik was Eileider en schreef de stukken. We zaten voornamelijk in Nederland. In de jaren zeventig telde België misschien vijf culturele centra. Het verschil met nu frappeert. Infrastructureel is de toename ontzagwekkend. Er zijn nu speelplaatsen. Mij geeft het zin om overal te gaan..."
Dat Kurt van Eeghem schrijft, is algemeen geweten. Naast zijn theaterteksten publiceerde hij dik drie jaar geleden de novelle Olaf leeft. En ook nu werkt hij aan een boek. "Geen fictie. Ik schrijf een boek over Händel. Het kadert in een reeks. De vraag om het te schrijven kwam van de uitgeverij en de platenmaatschappij die bij het boek een cd uitbrengt."

Watermusic


"Sus Verleyen schreef in deze reeks over Schubert. Zijn niveau haal ik niet, dat staat buiten kijf. Maar ik mocht zelf mijn onderwerp kiezen, wat maakt dat ik er affiniteit mee heb. Mijn eerste klassieke elpee ooit was Watermusic van de 'Engelse' componist George Fredric Händel... Dit boek wordt de zoektocht van een leek naar de essentie van Händel. Ik heb natuurlijk naslagwerken gelezen, maar die zijn duidelijk uitsluitend bedoeld voor en enkel te begrijpen door musicologen. Ik ben geen musicoloog, wel een bewonderaar van Händel."
"Het schrijven van dat boek ligt momenteel tijdelijk stil voor Moeder, waarom leefden wij?. Het is een conférence waarvoor Dirk Vermeulen, dirigent van het orkest Prima la Musica, en ik samen het initiatief namen. Na de één of andere voorstelling hebben we elkaar eens te lang en intens op de schouder zitten kloppen. Dit moest er wel van komen. Maar geen van ons beiden heeft al een seconde spijt gehad. De samenwerking loopt heel fijn."

Zangles


"Mijn teksten geven een overzicht van de twintigste eeuw, persoonlijke geschiedenis maar ook vaderlandse. Musicoloog Jan De Wilde koos muziekfragmenten. Onder leiding van Dirk Vermeulen worden die door zeventien musici uitgevoerd. Ook ik mag mijn muzikale steentje bijdragen. Voor de gelegenheid heb ik zelfs een aantal zanglessen genomen bij David Davidse. Het is voor mij in elk geval een immens project geworden, alleen al een repetitie organiseren voor al die mensen... Nu we in de laatste rechte lijn naar de première toe zitten, voel ik de spanning toenemen, reken maar!"
Een conference die inspiratie haalt bij het koningshuis, ruikt dat niet een beetje naar Geert Hoste? "Neen, want ik ga geen moppen vertellen. Wel hoop ik sfeer te maken met een eigenzinnige en humorvolle kijk op de dingen. Verwacht van Moeder, waarom leefden wij? zeker geen zakdoekennostalgie. Het eerste deel is eerder poëtisch, maar wanneer ik er met mijn eigen vel kom tussenzitten in de recentere geschiedenis, veroorloof ik me een wat satirischer toon."
Moeder, waarom leefden wij? met Kurt van Eeghem en Prima la Musica onder leiding van Dirk Vermeulen. Te zien o.m. op 15 okt in De Werf, Aalst (053/73.28.12), 4 nov in Arenbergschouwburg, Antwerpen (03/202.46.46), 26 nov in Zwanenberg, Heist op den Berg (015/25.07.70), 27 nov in 't Getouw, Mol (014/33.08.88)

.

Nu in het nieuws