Freddy Loix klimt naar vijfde plaats

Print
Rally van Sanremo
BR>SANREMO - De tweede etappe van de Rally van Sanremo eiste dinsdag een zware tol. De tenoren vielen bij bosjes en ook onze landgenoot Freddy Loix kreeg zijn deel van de pech. Toch rukte de Riemstenaar van de tiende plaats op naar de vijfde; meer terreinwinst zit er wellicht niet meer in. Op kop staat het Franse broederduo Gilles en Hervé Panizzi met een Peugeot 206 WRC.
In de buurt van Savona en Acqui Terme zijn de bergwegeltjes bijzonder smal en ligt het asfalt er extreem glad bij. Nicky Grist, de ervaren co-piloot van Colin McRae, had het maandag dan ook voorspeld: de tweede etappe zou het klassement door elkaar gooien en vooral in de eerste rit van de dag zouden klappen vallen. Grist kreeg gelijk, maar zijn stuurman McRae hoorde zelf bij de eerste slachtoffers. In de vroege ochtend kostte een haperende motor hem al vijf minuten. In KP10 sloeg zijn Ford Focus meermaals af en in KP13 was het definitief over. In een poging de verloren tijd goed te maken ging de Schot van de weg. Een crash McRae waardig, maar de bemanning bleef ongedeerd.
Ook Freddy Loix en Sven Smeets kenden een bewogen dag, die begon met twee angstige momenten in de gevreesde KP7, die verdoken lag onder een misttapijt. De rally liep trouwens meteen vertraging op, doordat veiligheidshelikopters door het beperkte zicht niet de lucht in konden.
Loix: "Die proef van Torre del Vengore was verschrikkelijk gevaarlijk. Mist, nattigheid en een heel gladde asfaltlaag. Na vijfhonderd meter was ik al twee keer stevig geschrokken in een remzone. Ik kon de Mitsubishi op de weg houden, maar het was goed geweest voor de resterende 20 kilometer. Mijn chrono was niet zo goed, maar ik was al blij dat ik de finish haalde."
Opnieuw opschudding in KP9, waarin de elektronische differentiëlen blokkeerden. "Na de finish vroeg mijn ingenieur me de motor een paar keer aan en uit te zetten en daarmee was het probleem opgelost. Voor de rest van de dag werkte alles normaal."
In de verbindingsrit voor KP10 stelde Loix een lekke band vast, die hij kort voor de start nog moest vervangen. "Het was nipt, ik had geen tijd om de band nog warm te rijden. Gevolg: achterstevoren in een van de eerste bochten."
Toen Loix en Smeets voor de tweede keer over de zelfde KP's moesten, klokten ze opmerkelijk betere tijden. Eén keer raakten de Limburgers zelfs in de topdrie.
Stand na tweede etappe (14 van de 18 KP's): 1. Gilles Panizzi-Hervé Panizzi (Fra, Peugeot 206 WRC) in 3u08'59"3; 2. Delecour-Grataloup (Fra, Peugeot 206 WRC) op 2"8; 3. Makinen-Mannisenmaki (Fin, Mitsubishi Lancer) 22"9; 4. Auriol-Giraudet (Fra, Toyota Corolla WRC) 49"7; 5. Freddy Loix-Sven Smeets (Mitsubishi Carisma GT) 2'20"1; 6. Aghini-Roggia (Ita, Toyota Corolla WRC) 2'49"3; 7. Jean-Joseph-Gallagher (Fra/GB, Ford Focus WRC) 3'30"0; 8. Kankkunen-Repo (Fin, Subaru Impreza WRC) 3'32"7; 9. Grènholm-Rautiainen (Zwe, Peugeot 206 WRC) 4'26"4; 10. Cunico-Pirollo (Ita, Subaru Impreza WRC) 4'33"0; 11. Bugalski-Chiaroni (Fra, Citroën Xsara kitcar) 4'51"1; 12. Liatti-Cassina (Ita, Seat Cordoba WRC) 5'13"3; 15. Gardemeister-Lukander (Fin, Seat Cordoba WRC) 6'57"1; 20. Rovanpera-Pietilainen (Fin, Seat Cordoba WRC) 10'07"9.

.

Nu in het nieuws