Het is herfst, en de Oscarjacht is geopend

Hij/Zij is weer voorbij, die mooie zomer, maar daarover treuren de Amerikaanse filmliefhebbers niet. De zomer - en de periode van de eindejaarsfeesten - zijn in Hollywoodland traditioneel voorbehouden aan blockbusters en tienerkomedies. Bij het vallen van de bladeren worden, onder meer onder tijdsdruk, de meer "cinefiele" prenten met Oscarpotentieel uit de koelkast gehaald. En het najaarsaanbod '99 heeft voor elk wat wils.

BR>Wie Oscar zegt, zegt verfilmde literatuur. De boekenkasten werden dit jaar grondig geplunderd. Zo brengt Tim Burton met 'Sleepy Hollow' een mistig horror- en liefdesverhaal van Washington Irving op het witte doek. Het script van deze prent met Johnny Depp in de hoofdrol is van het Britse genie Tom 'Shakespeare in Love' Stoppard.

Londenaar Michael Caine haalt zijn beste Amerikaanse accent boven in 'Cider House Rules', een zoveelste verfilming van een roman van John Irving, ditmaal door de Zweed Lasse Hallström.

Regisseur Frank Darabont zoekt het, vijf jaar na het onvolprezen 'Shawshank Redemption', opnieuw in de wereld van de gevangenis. 'The Green Mile', opnieuw naar horrorspecialist Stephen King, betekent mogelijk een zoveelste nominatie voor hoofdrolspeler Tom Hanks.

Na 'The English Patient' zocht regisseur Anthony Minghella de mosterd bij Patricia Highsmith: Matt Damon en Gwyneth 'Titanic' Paltrow schitteren naar verluidt in 'The Talented Mr Ripley'. De verplichte pre-Victoriaanse Jane Austen mag het dit jaar stellen met een verfilming van 'Mansfield Park' (met o.a. Cate Blanchett). De film zou zelfs een heuse seksscène bevatten.

Ook schrijver/wetenschapper Isaac Asimov mag zich ongerust voelen. Een van zijn verhalen werd door Chris Columbus in 'Bicentennial Man' verwerkt tot een SF-komedie, met de immer vrolijke Robin Williams in de hoofdrol.

Van de Ierse topregisseur Neil Jordan wordt 'The end of the Affair' op het publiek losgelaten, naar een autobiografisch verhaal van Graham Greene. Die roman was reeds in '55 verfilmd, met Deborah Kerr in de hoofdrol. Eveneens een remake is 'Anna and the King', een peperdure nieuwe 'The King and I'-versie van de hand van Andy Tennant. De film is mede zo duur geworden omdat actrice Jodie Foster 15 miljoen dollar (570 miljoen BF) vroeg ... en kreeg.

Een andere veelvraat-acteur, Leonardo Di Caprio, steelt de show in de (door Thaise milieuactivisten) omstreden prent 'The Beach', naar de cultroman van Alex Garland. Achter de camera stond Trainspotting-regisseur Danny Boyle, en het script is van Trainspotting-scenarist John Hodge.

In de sectie stijlvol acteren voor een Oscarnominatie krijgt Foster allicht concurrentie van Emily Watson als arme, maar stoere Ierse vrouw in het drama 'Angela's Ashes' van Alan Parker, van Winona Ryder, die naast Vanessa Redgrave en Whoopi Goldberg nog steeds een 17-jarige blijft spelen in de psychiatriefilm 'Girl, Interrupted' (James Mangold) en van de onuitroeibare Meryl Streep, die in 'Music of my Heart' zowaar vioolles geeft aan ruwe bolster, blanke pit-kinderen in Harlem. Die rol was oorspronkelijk bedoeld voor de New Age-maagd Madonna.

De al evenmin weinig door de tand des tijds aangevreten Susan Sarandon speelt een vrouw die een nieuw leven begint (een beetje à la 'Alice doesn't live here anaymore') in Wayne Wangs 'Anywhere but Here'.

Oscarjury's kunnen ook gecharmeerd worden door stevige neurotische screwballs, en dan hebben zij met Diane Keatons 'Hanging Up' meteen drie kandidates: Keaton zelf, de immer orgiastische Meg Ryan en Lisa Kudrow als de drie eigenzinnige dochters van een dementerende Walter Matthau (die weinig moeite had, zich in die rol in te leven).

Ook figuren uit de geschiedenisboekjes doen het goed, dus hoeft de niet onaardige Milla Jovovich met haar titelrol in Luc Bessons 'Joan of Arc' niet te wanhopen. Overigens pakt ook Kathryn Bigelow eerlang, onder de titel 'Company of Angels', met een film over de maagd van Orléans uit.

Met een Oscarbeeldje in het achterhoofd vatte Robin Williams de hoofdrol in het tragikomische 'Jakob the Liar' aan. Gevreesd wordt, dat de film door zijn gelijklopend thema onvermijdelijk met 'La Vita è bella' zal worden vergeleken, en dat die vergelijking voor de film van Hongaar Peter Kassovitz nadelig uitloopt. Anderzijds blijft, in het zog van Private Ryan, de oorlog goed verkopen. Dat verhoogt de kansen van Ethan Hawke, hoofdrol in 'Snow falling on Cedars' van Scott Hicks (de cineast van 'Shine'). Publiekslieveling George Clooney van zijn kant neemt in 'Three Kings' van David O'Russell deel aan de Tweede Golfoorlog.

Nu in het nieuws