Franse truckersbonden zorgen voor lange files

Op heel wat plaatsen in 14 landen van de Europese Unie hebben de transportvakbonden dinsdag actie gevoerd voor kortere werktijden in het wegvervoer. De hoge werkdruk creëert volgens hen stress en vermoeidheid, wat dan weer aanleiding geeft tot chronische ziekten en dodelijke ongevallen.

Koen Lambrecht, Luc Huysmans

BR>Wat aanvankelijk aangekondigd was als een 'vriendelijke', niet hinderlijke actie, draaide in de praktijk wel iets anders uit. Zo raakte de grensovergang in Rekkem volledig geblokkeerd door acties van de Franse vakbonden. Behalve voor een werkweek van gemiddeld 48 uur protesteerden zij ook tegen de dreigende afschaffing van het weekendrijverbod in hun land.

"Wij hadden zeker niet verwacht dat de snelweg volledig geblokkeerd zou worden. Zelfs onze eigen vrachtwagen belandde in de file", vertelt Frank Van Thillo van de socialistische BTB. "Maar als Belgische bonden hebben wij geen wegen geblokkeerd, alleen pamfletten uitgedeeld." Hij geeft wel toe dat dit voor een kleine vertraging zorgde. "Vijf à vijftien minuten. Maar wij hebben ons wel aan de acties gehouden zoals afgesproken."

In Meer duurde de actie een uur, van 14u30 tot 15u30. Naast de Belgische bonden deden ook de collega's van het Nederlandse FNV mee. Die leverde relatief weinig hinder op. "Ook daar hebben we pamfletten uitgedeeld op de parkeerstroken voor vrachtwagens. Maar daardoor ontstond hooguit één kilometer file."

Durant

Over het gesprek dat met minister van Vervoer Isabelle Durant plaatsvond is de vakbondsadviseur positief. "Wij hebben de gelegenheid gehad om met de minister op hetzelfde spoor te komen", is zijn commentaar. Durant neemt vandaag deel aan de Europese Raad van Transportministers in Luxemburg, waar de wegvervoerproblematiek op de agenda staat.

De Europese transportvakbonden spuwden dinsdag alvast hun gal in het Europees Parlement. "Vermoeidheid kan de dood veroorzaken. Het is een tijdbom die ligt te tikken. Het treinongeluk in Londen bewijst de gevaren van lange werkweken", klonk het. De bonden willen dat de truckers een even grote bescherming krijgen als de andere sectoren. Naast een werkweek van gemiddeld 48 uur eisen de truckers een werkvrije zondag, betere controle op de werktijden, niet te frauderen controle-apparaten en uniforme controleregels in de hele Europese Unie.

Nu in het nieuws