Dusauchoit is niet bang voor klassiek

Print
ANTWERPEN - In de bekroonde reeks Bach mag is Chris Dusauchoit vies noch bang voor klassieke muziek. Met de moderne middelen van beeldbewerking, rijmpjes, gesprekjes en filmfragmenten brengt hij op eigen wijze een componist onder de aandacht. "Ik wil niet lachen met klassiek, wel de serieux er vanaf halen", zegt hijzelf. Zijn werkwijze kent voor- én tegenstanders. We zetten ze op een rijtje.
BR>
"Ik weet dat er voor- en tegenstanders van de formule zijn", zegt Chris Dusauchoit. "Ik hoor dan van de tegenstanders: wie denkt die Dusauchoit wel dat hij is om zo'n bijzonder serieus onderwerp als klassieke muziek zo aan te pakken? Dusauchoit, de man die gewoon is van in beats per minute te roefelen moet afblijven van klassiek. Hun kernargument kan ik meteen al de kop indrukken, want dat was precies het opzet: iemand die nauwelijks wat van klassiek kent, het programma laten presenteren."
"De domheid bestaat niet alleen in de gereputeerde klasse van melomanen, maar evengoed bij de Studio Brusselaars, als je het omkeert. Sommigen vinden dat je evenmin mag lachen met popuziek en hedendaagse techno. Sorry, why not? Neil Young, Pearl Jam, Underworld... Het is niet te bedoeling te lachen om te lachen, maar ik wil bij beiden er gewoon de serieux van onderuit halen."

"Panoramisch beeld"


Luc Vanackere (40), intendant van het Koninklijk Filharmonisch Orkest van Vlaanderen keek naar de Puccini-aflevering van 19 september. "Aanvankelijk vond ik het clip-achtige opzet wat storend, maar later kon ik me goed verzoenen met de ironie. Knap dat je zo'n programma leuk kan maken en toch respect betuigt aan het onderwerp. Boeiend vond ik de verschillende invalshoeken: dirigent, diva en casting-manager aan het woord. De platenkeuze van Moens. De mengeling van oud en nieuw beeldmateriaal. De presentator met zijn gefingeerde naïviteit - hij geeft voortdurend knipoogjes zonder wat dan ook belachelijk te maken. Bach Mag biedt een publiek van niet ingewijden een panoramisch beeld van een componist. Ik geloof dat Puccini zich daartoe uitstekend leent, een andere componist zou misschien moeilijker liggen. De selectie van fragmenten was duidelijk een weldoordachte keuze. Voor niet-kenners ongetwijfeld intrigerend. Kenners blijven volgens mij op hun honger zitten."

"Leuke inkleding"


Inge Spinette (33) is pianiste-begeleidster en repetitor bij De Munt. Zij werkte bij de vorige reeks als gast mee aan een aflevering van Bach Mag en kijkt regelmatig. "Ik denk dat Bach Mag zelfs voor niet-leken heel verfrissend is. Je krijgt een belichting van een componist in zoveel facetten dat beginnelingen er waarschijnlijk zelfs niet alles van kunnen meepikken. Als je interviews met grote artiesten beluistert, valt telkens op dat zij praten op hoog niveau, vanuit een diep inzicht. Natuurlijk is zo'n aflevering altijd te kort om volledig te zijn, maar de belangrijkste aspecten van een componist worden goed in de verf gezet. De inkleding vind ik leuk. Door de de muziekfragmenten kom je er echt in. Dat die muzikale stroom soms onderbroken wordt door popfragmenten stoort mij wel, omdat het de sfeer breekt. Het zakdoekmoment is ook een vondst."

"Beter gestoffeerd"


Muziekrecensent Stephan Moens (48) zorgt in Bach Mag voor Moens Moet, de platenkeuze. Hij voelt zich helemaal niet voor aap staan in het prettig gestoorde kader waar de cd-boxjes hem om de oren vliegen. "Met mijn rubriek valt natuurlijk niet te lachen. Een cd aanraden is een droge boodschap geven. Geen reden om daarbij onnozel te doen. Dat de cd's ondertussen rondvliegen, vind ik toch leuk. Maar wel bijkomstig. Wezenlijk is de informatie en die mag ik op mijn manier geven."
De tweede reeks vindt Moens geslaagder dan de eerste. "De bijdragen zijn langer en gaan inhoudelijk dieper. Over het algemeen is deze reeks beter gestoffeerd. Knap is dat een ernstige materie gebracht wordt op een grafisch interessante manier, luchtig en toch niet dom. De aanpak vind ik al met al geschikt omdat hij aangenaam overkomt, zeker bij jongere mensen. Dat niet alle componisten zich tot Bach Mag lenen? Dat geloof ik niet. In de vorige reeks was precies de aflevering rond Brahms de beste. Heel veel hangt af van je gast. Eén goed interview draagt soms de hele aflevering. Zo deed Harnoncourt het voor Bach Mag rond Brahms."
MEEST RECENT