Nu ook bruingoed bij zebramerk

Print
De huishoudketen Hugo Van Praag gaat ook bruingoed verkopen. Daarmee wordt alles bedoeld wat te maken heeft met klank en beeld, zoals televisies, stereoketens en video's.
BR>Op het gebied van witgoed (huishoudapparaten) is Hugo Van Praag met een jaarlijkse omzet van zo'n 2,5 miljard frank uitgegroeid tot de onbetwiste Vlaamse marktleider. Tien jaar geleden ondernam de keten al schuchtere stappen op de snel evoluerende bruingoedmarkt.
Afgevaardigd bestuurder Dirk Van Praag (zoon van): "We hadden toen onvoldoende knowhow en zaten nog in volle geografische expansie. Er was op dat moment ook een prijzenslag aan de gang, dus hebben we dat project al snel stopgezet."
Met een netwerk van 32 winkels over heel Vlaanderen is die expansie nu bijna voltooid. Daarom werd het bruingoedproject terug van onder het stof gehaald. Het zebramerk rekent vooral op zijn gigantische naambekendheid en het verwachtingspatroon van de klanten.
"Onze verkopers moesten vele mensen op zoek naar een tv of een stereoketen steeds teleurstellen. Maar wat ons echt over de streep heeft getrokken, was een enquête waaruit bleek dat een groot aantal mensen hun volgende televisie bij ons wilde kopen, hoewel we in die sector niet actief waren", aldus Van Praag.
De investering, die in eerste instantie op 200 miljoen frank werd begroot, werd gedurende een half jaar minutieus voorbereid. Momenteel worden alle winkels voorzien van een speciale afdeling voor tv's en andere bruine goederen. Tien filialen zijn nu al klaar. Om de vier dagen komt daar één bij.
Dat Hugo Van Praag hiermee waarschijnlijk een gouden zet doet, bleek deze zomer al uit een testproject in Sint-Denijs-Westrem. De bruine goederen maakten er binnen de kortste keren tien procent van de totale winkelomzet uit, zelfs zonder noemenswaardige reclame.

MEEST RECENT