Triënnale kiest voor innoverend zilver

Print
Het Duitse stadje Hanau is, samen met Düsseldorf en Pforzheim, één van de centra van de Duitse edelsmeedkunst. Sinds 1965 organiseert het Deutsches Goldschmiedehaus driejaarlijks een reizende tentoonstelling met recent gemaakte zilveren objecten. "We zijn blij dat ook vijf Belgische edelsmeden werden geselecteerd voor de twaalfde editie van Zilvertriënnale", zegt Leo De Ren, de conservator van Provinciaal Museum Sterckshof-Zilvercentrum.
BR>Leo De Ren heeft een zeer goede reden om de Zilvertriënnale naar Antwerpen te steunen. "De Zilvertriënnale is een unieke kans om werk in gans Europa te tonen", weet hij. De jury van het organiserende Deutsches Goldschmiedhaus moest uit 279 kunstenaars uit 23 landen een selectie maken. Uiteindelijk werden honderd objecten goed genoeg bevonden. Die zilveren kunstwerkjes zijn al anderhalf jaar aan het rondreizen. "Antwerpen is de zevende en laatste statie van deze reizende tentoonstelling. Na 14 november gaan de kunstwerken terug naar de makers of eventuele kopers", vertelt Leo De Ren. Vijf Belgen mochten zich via hun werken in Europa tonen. "Er is in Vlaanderen een duidelijke heropleving van de belangstelling voor edelsmeedkunst waar te nemen. Vroeger kon je alleen op twee instituten in Antwerpen edelsmeedkunst studeren. Nu kun je ook in Hasselt en Mechelen een voortgezette cursus edelsmeedkunst volgen. De mensen van Hasselt komen trouwens bij ons les volgen", vertelt Leo De Ren. Die lessen geeft David Huycke. Van David is er ook een werk in de twaalfde Triënnale te zien. Andere Belgen zijn Leo Aerts, Pia Clauwaert, Siegfried De Buck en Sylvie Vanden Houcke.
De jury uit Hanau heeft duidelijk gekozen voor speelse en innoverende ontwerpen. De Duitse Suzanne Schulze ontwierp een lepel voor zowel rechts- als linkshandigen. De Belg Siegfried De Buck ontwierp een flitsende theekan met de spitse naam Thé-G-V. Eén van de pronkstukken is van de uit Pforzheim wonende Stefanie Priessnitz. Zij maakte van flinterdunne laagjes zilver rond een handgeslepen bergkristal een bijzonder mooie schaal. "Opmerkelijk is dat er een soort van naturalisme te merken is bij de nieuwe generatie edelsmeden. Zij zijn niet zo geïnteresseerd in glimmend gepolijste objecten, maar spelen met de tekstuur van het materiaal. Een andere opmerkelijke tendens is dat Zuid-Korea ook rijkelijk vertegenwoordigd is op de reizende tentoonstelling. Dat levert mooie toepassingen op zoals sake-flessen en wierooksvaten", zegt Leo De Ren.
Twaalfde Zilvertriënnale, Provinciaal Museum Sterckshof, Zilvercentrum, van 14 september tot 14 november, Hooftvunderlei 160, 2100 Antwerpen. Info: 03/360.52.50.

Nu in het nieuws