Quick zet herstel verder

Print
Quick zet zijn financieel herstel verder. De hamburgerketen boekte in de eerste zes maanden van dit jaar een nettowinst van 40 miljoen frank tegenover nog een verlies van 109 miljoen frank in dezelfde periode van 1998.
BR>Commercieel ging het ook de goede richting uit. In de 400 restaurants van de keten werd tijdens het eerste semester voor 12,9 miljard frank aan hamburgers en frisdranken verkocht, een stijging met 8,5% in vergelijking met vorig jaar. De lancering van het Long Burger-concept kende meeval en zorgde zowel voor een stijging van het restaurantbezoek als voor een toename van het gemiddeld verbruik.
Quick heeft de dioxineheisa en de tijdelijke verwijdering van de Coca-Colaproducten dus vrij goed verteerd. Niettemin hadden beide crisissen wel degelijk hun impact. De hamburgerketen raamt dat zonder deze voorvallen de nettowinst 21 miljoen frank hoger zou zijn uitgekomen.
Toch gaat gedelegeerd bestuurder Chris Van Steenbergen ervan uit dat de verbetering van de resultaten uit het eerste semester niet mag doorgetrokken worden naar het volledige jaar. "In de tweede helft van 1998 hebben we een heel sterke groei neergezet, die we nu niet gaan herhalen."
Quick opende tijdens de eerste jaarhelft twaalf nieuwe eettenten. Voor de volgende achttien maanden staan nog 50 nieuwe openingen op het programma. "De meeste zullen in Frankrijk gebeuren, maar we gaan ook in eigen land nog enkele verkooppunten opstarten", aldus nog Van Steenbergen.
In oktober komt de hamburgerketen ook met een nieuw product uit. Voorlopig wil Van Steenbergen enkel kwijt dat het iets met hamburgers zal te maken hebben.
Op de beurs van Brussel kreeg Quick maandag een slotkoers van 36,25 euro mee. Dat maakt de keten 5,22% meer waard dan vorige vrijdag. De beleggers liepen daarmee vooruit op de publicatie van de halfjaarresultaten, die pas na het sluiten van de aandelenmarkt werden bekendgemaakt. Vandaag zal blijken of dit terecht was of niet.

Nu in het nieuws