Het ei van Columbus

Print
Het bedrijf heet Fatbrain.com, waarbij de dot-com achter de naam al meteen de link naar Internet legt. Op de beurs was het aandeel tot dusver een grijze muis. Wat toch eerder ongewoon is voor een Internetgerelateerd bedrijf. Ook qua activiteiten sprong Fatbrain (vrij vertaald: dikke hersenmassa) niet echt uit de band. Boeken verkopen via Internet, het idee is niet nieuw. Amazon.com en barnesandnobles.com hebben het met meer succes al voorgedaan.
BR>Op de allerlaatste dag van augustus kwam Fatbrain echter met een bijzonder iniatief voor de dag. EMatter biedt jan en alleman de kans om zijn pennevruchten op Internet kwijt te raken. Stel: je hebt iets te vertellen en wil de wereld daar kond van doen. Het volstaat om die tekst (een document volstaat al) via Fatbrain aan te bieden. Voor de kostprijs moet je het niet laten. De auteur betaalt zeggen en schrijven één dollar per maand om zijn tekst beschikbaar te stellen op de site. Gëinteresseerde bezoekers van de site kunnen het daar opvragen en lezen, mits betaling van een bepaald bedrag. Als promotiestunt vraagt Fatbrain tot en met april geen commissie aan de auteur van het artikel. Hij steekt de gevraagde prijs dus integraal in zijn zak.
Voorzitter Chris MacAskill van Fatbrain doet zelf ook een duit in het zakje. Voor het bedrag van zeven dollar krijg je in een 17 pagina's tellend document te lezen hoe hij eigenlijk aan die gekke naam voor zijn bedrijf is gekomen. MacAskill denkt dat voor EMatter een grote toekomst is weggelegd. Voortaan kan iedereen tegen betaling veilig op Internet publiceren. De voorzitter van Fatbrain droomt van een gouden toekomst, waarbij hij en zijn bedrijf het uitzicht van de uitgeverswereld grondig gaan veranderen.
De beurs volgde hem even in zijn dromen, want de koers van het aandeel Fatbrain.com maakte binnen dezelfde dag nog een sprong met 60%. Inmiddels is het weer heel wat stiller geworden rond het aandeel. Voor de uitgeverswereld op zijn grondvesten te doen daveren, is wel meer nodig dan een leuk idee. Daarmee is meteen het probleem van veel Internetbedrijfjes aangekaart. Een goede vondst volstaat niet om een solide financiële positie uit te bouwen. De meeste Internetbedrijven maken geen winst en het is nog de vraag of ze dat ooit zullen kunnen doen. Zodra dat besef voor eens en voor goed tot de beurs is doorgedrongen, kan dat voor een pijnlijk ontwaken zorgen. Naar het ei van Columbus wordt nu al vijf eeuwen gezocht en het lijkt onwaarschijnlijk dat het vandaag of morgen zal worden gevonden.

.

Nu in het nieuws