Finse tranen van ellende

Print
MONZA - Toen Mika Hakkinen F1-races begon te winnen, stond hij wenend op het podium. Hij werd de Crying Finn; de beste manier om komaf te maken met het cliché van de Flying Finn. Zondag huilde Hakkinen opnieuw. Niet van vreugde, maar van diepe ellende. Met een domme schakelfout had hij een makkelijke overwinning weggegooid. Hakkinen stoof het park van Monza in, waar hij wenend probeerde te ontsnappen aan de meute fotografen. Wat uiteraard niet lukte. De race viel in de schoot van de Duitser Heinz-Harald Frentzen, waarmee Irvine en Coulthard een unieke kans lieten liggen.
BR>Formule 1 GP Italië
Het móest het weekend van Mika Hakkinen worden. Zaterdag greep hij met de vingers in de neus zijn 21ste pole, waarmee hij in de statistieken ter hoogte van Michael Schumacher komt. Meer nog: teammaat David Coulthard was liefst zeven tienden trager en rivaal Eddie Irvine kwam niet verder dan de achtste startpositie. Een beslissende voorsprong in de WK-stand wenkte, zeker toen ook de start naar wens verliep. Maar dan, in ronde 30, ging de Fin in de fout. Met een straatlengte voorsprong. Net als in Imola; Italië ligt hem niet.
Hakkinen: "Volledig mijn fout. De auto voelde perfect aan, ook toen ik naar de Variante Goodyear reed. Heel het weekend heb ik die chicane in tweede versnelling genomen. Ik weet ook niet waarom ik nu naar eerste ging. De achterwielen blokkeerden, de auto ging rond en de motor sloeg af."
Iceman verloor zijn kalmte. Hij smeet zijn stuur en zijn handschoenen in het gras en begon te rennen naar het park. Toen hij weg van de cameralenzen meende te zijn, liet hij zijn tranen de vrije loop, gehurkt in het gras. "Het gaat uren duren eer het leven weer doorgaat", zei hij aangedaan. "Ik was een heel, heel grote voorsprong aan het uitbouwen. En dan maak ik zo'n fout. De ergst denkbare nachtmerrie."
"Dit is de tweede keer dat Mika zo flatert; een hattrick zou mooi zijn."
Eddie Irvine
De wenende Hakkinen kreeg bemoedigende schouderklopjes van politie-agenten, baanposten en fotografen. Maar de mooiste troost kwam van zijn concurrenten, die er op de piste niets van bakten. Alleen daardoor bleef Hakkinen op kop in het kampioenschap, zij het met evenveel punten als Eddie Irvine. De Ier kwalificeerde zich als achtste en pakte slechts één puntje. "Nu komen er circuits die onze auto beter liggen," bleef Irvine positief. "Het voelt goed op kop te staan, maar we moeten werken, werken en werken. Het kan nog. Dit is de tweede keer dat Mika zo flatert; een hattrick zou mooi zijn."
Ook David Coulthard had een gouden zaak kunnen doen, maar evenmin als Irvine kon hij profiteren van de blunder van zijn teammaat. Traag in de kwalificaties, twee plaatsen verloren bij de start, vijfde aan de finish en naar de vierde plaats verwezen in de WK-stand. "De balans van de auto was slecht", luidde de uitvlucht.
De enige die maximaal profijt trok uit Hakkinens falen, was Heinz-Harald Frentzen. Razendsnel in de kwalificaties en een degelijke koers, beloond met de derde zege uit zijn carrière. "Pech voor hem, goed voor mij, dacht ik toen ik Mika voorbij reed. Na de pitstop heb ik de auto vertroeteld; ik moest en zou de baby thuisbrengen. Het kampioenschap wordt nu enorm spannend. Bij elk team heeft bloed gevloeid, iedereen is op-en-top gemotiveerd. Bij McLaren laten ze voortdurend steken vallen en als ze dat in de drie slotraces (Nürburgring, Maleisië en Japan, nvdr) nog doen, biedt dat mogelijkheden voor Eddie en mij. In theorie kan ik nog wereldkampioen worden, want ik sta maar tien punten achter Mika en Eddie. Is dat niet ongelooflijk?"
1. Heinz-Harald Frentzen (Dui, Jordan-Mugen Honda) 305,548 km in 1u17'02"923 (gem.: 237,938 km/u); 2. R. Schumacher 3"272; 3. Salo 11"932; 4. Barrichello 17"630; 5. Coulthard 18"142; 6. Irvine 27"402; 7. Zanardi 28"047; 8. Villeneuve 41"797; 9. Alesi 42"198; 10. Hill 56"259; 11. Panis 1 ronde.

WK-standen


Rijders: 1. Hakkinen en Irvine 60; 3. Frentzen 50; 4. Coulthard 48; 5. M. Schumacher (Dui, Ferrari) 32; 6. R. Schumacher 30; 7. Barrichello 15; 8. Fisichella 13; 9. Salo 10; 10. Hill 7; 11. Diniz en Wurz 3; 13. Herbert en Panis 2; 15. De la Rosa, Alesi en Trulli 1.
Constructeurs: 1. McLaren-Mercedes 108; 2. Ferrari 102; 3. Jordan-Mugen Honda 57; 4. Williams-Supertec 30; 5. Stewart-Ford 17; 6. Benetton-Supertec 16; 7. Sauber-Petronas 4; 8. Prost-Peugeot 3; 9. Arrows 1.

.

Nu in het nieuws