Scheepsagent Psal failliet verklaard

Print
Scheepsagent Psal is failliet. Psal was actief als wegtransporteur, expediteur en scheepsagent. Door het faillissement verliezen achttien mensen hun job. Daarmee verdwijnt één van de laatste Oost-Europese bedrijven uit de Scheldestad.
BR>Psal, dat geleid werd door Andrzej Walenciak, werd eigenlijk meegesleurd door de problemen van de grootste klant. Pol Atlantic, de onderafdeling van de rederij Polish Ocean Lines (POL) die instond voor het transport op de Noord-Atlantische route, ging eerder over de kop. Pol Atlantic stond in voor het leeuwendeel van de omzet van Psal. Andere afdelingen van POL, zoals die op de Middellandse Zee- en verre Oosten-routes, blijven buiten schot.
Psal was ook agent voor Baltic Container Lines, dat een lijndienst verzorgt tussen Antwerpen en Polen. Maar die dienst volstaat niet om het bedrijf het hoofd boven water te doen houden.
De failliete onderneming werd opgericht in 1946, en bleef steeds in Poolse handen. De laatste jaren had het bedrijf het echter niet makkelijk, zeker na de ineenstorting van de Russische markt. Daarom werd Psal Agencies, dat vooral de agentuuropdrachten waarnam, opnieuw in Psal geïntegreerd.
De put zou in totaal zo'n 55 miljoen frank bedragen. Geruchten als zou de expeditie-afdeling op eigen benen verdergaan, werden vrijdag door een woordvoerdster van het bedrijf tegengesproken. "Daar weten wij niks van." Volgens het persagentschap Belga zou curator Hendrik Bosmans nochtans plannen in die zin hebben. Bosmans noch de directie waren vrijdag bereikbaar voor commentaar.

.

Nu in het nieuws