Formule 1: Jordan stelt zijn hoop op Honda

Print
SILVERSTONE - Na Jaguar was Jordan dinsdag de tweede F1-stal die zijn team voor het nieuwe seizoen voorstelde. Geen toeval, want net als Jaguar heeft Jordan een jaar vol betrouwbaarheidsproblemen achter de rug. Logisch dat het zo snel mogelijk op de testbaan wil zijn. Dat de teampresentatie in de eigen fabrieken in Silverstone plaatsvond, zegt veel. Eddie Jordan: «Toen we de presentatie in een West End-theater met het Cirque du Soleil hielden, waren we de auto 4 dagen kwijt. Nu konden we hem maandag en woensdag al laten rijden.»
Jordan verraste in 1999 met 2 overwinningen en een 3de plaats bij de constructeurs. In 2000 moest het blitse, rock&roll-achtige team vrede nemen met twee podia en een 6de plaats in de eindstand. Aan de rijders lag dat niet en zowel Heinz-Harald Frentzen als Jarno Trulli konden blijven. Voor de rest was het echter een komen en gaan. Het vertrek van technisch directeur Mike Gascoyne en hoofdontwerper Mark Smith leidde een leegloop van sleutelfiguren in.

Hamidy
Dinsdag raakte bekend dat Jordan de lacune invult met de Iraniër Eghbal Hamidy, een aërodynamica-specialist die snel carrière maakt. Hij komt over van Arrows, het team van Verstappen, maar daar mag hij contractueel pas eind januari weg.

Aan de nieuwe EJ11 kon hij niet meewerken. Aan die auto springen twee dingen in het oog: na de slang en de wesp staat er nu een haai op de neus. En belangrijker dan dat: achterin ligt nu een langverwachte fabrieksmotor van Honda. Vorig jaar moest Jordan Mugen-Honda's kopen; nu krijgt hij identiek fabrieksmateriaal als BAR. Ook financieel is dat een stap vooruit. Jordan: «Honda heeft een ongeziene successtory in de F1 en wij hebben de eer en de verantwoordelijkheid om dat palmares aan te dikken. Tot nu toe was mijn filosofie altijd om alles zo klein mogelijk te houden, maar met een constructeur als Honda is dat niet langer vol te houden. We gaan de komende jaren een uitdaging aan waarvoor we moeten groeien. Dat betekent bijvoorbeeld dat je een test-equipe met twee wagens nodig hebt, los van het wedstrijdteam. We hebben ons management geherstructureerd en 50 medewerkers aangenomen.»

Jordan stelt nu 231 man te werk, ongeveer de helft van McLaren of Ferrari.
Nu in het nieuws