Eén multimiljonair per jaar volstaat voor VTM

Print
Wie wordt multimiljonair? behoort tot de duurste programma's die VTM ooit op de buis bracht. Maar waar haalt Walter Grootaers eigenlijk die 20 miljoen vandaan? "Reclameblokken in prime time, een percentage op de telefoonlijnen en het normale productiebudget voor een kijkcijferkanon", vertelt VTM-perswoordvoerster Els Van den Abbeele een beetje tegen haar zin.
BR>
Echt beleefd vindt VTM het niet als we naar de herkomst van Walters 20 miljoen vragen. "Wij zijn een commercieel bedrijf. Een andere firma gooit ook niet zomaar haar interne keuken op straat. Wij vragen toch niet hoeveel een artikel op de eerste bladzijde van jullie krant kost?"
De perswoordvoerster wil wel een tip van de sluier oplichten. VTM hoopt dat de volle pot (20 miljoen) zeker één keer dit seizoen de deur uitvliegt. Gewoon als spraakmaker. De zender berekent een basisbedrag maar wil er ook niet zijn broek aan scheuren. Daarom nam VTM een verzekering, mochten er nu plots tientallen hoofdwinnaars in Vlaanderen opstaan.
"Niets abnormaals", vertelt Van den Abbeele. "Het is niet de eerste keer dat VTM een verzekering aangaat voor een programma. In Sterrenconnectie gaven wij bijvoorbeeld ooit eens auto's weg. Er bestond een overeenkomst met de sponsor, een automerk, dat ons een bepaald aantal wagens wilde geven in ruil voor de publiciteit. Maar de spelkandidaten scoorden beter dan verwacht, zodat onze verzekering een aantal extra auto's uitbetaalde. Zo werkt televisie."
Walter Grootaers haalt tijdens de uitzendingen van Wie wordt multimiljonair? geen fruitsapjes uit gesponsorde ijskasten. "Klopt, de set is indrukwekkend maar onze inkomsten halen wij uit de reclameblokken voor, tijdens en na de uitzending. Stel dat Wie wordt multimiljonair? aanslaat bij het publiek, dan hebben wij tweemaal per week (dinsdag en donderdag) een kijkcijferkanon in prime time. De reclamespots rondom een succesprogramma zijn duur, dat is geen geheim."

Telefoon


Walter Grootaers wordt iedere uitzending één keer de mond gesnoerd voor een reclameblok van vier minuten. Stel dat er geld te kort is omdat er te veel winnaars opduiken, kan die reclametijd dan worden opgedreven? "Je moet daar voorzichtig mee zijn, want de spanningsboog mag niet worden gebroken. En uiteraard zitten we met de wettelijke beperking van maximum twaalf minuten reclame per uur."
Tweede inkomstenbron voor VTM: het vaste percentage op de telefoonlijn. Kandidaten kunnen zich heel de week door melden op het vaste 0900/00222-nummer. Dit wordt beheerd door Paratel, een dochtermaatschappij van de commerciële omroep. Paratel werkt voor het telefoonplatform samen met Belgacom. Hoe meer bellers, hoe meer VTM verdient om de 20 miljoen bijeen te graaien.
VTM wil zich niet blindstaren op het aantal superwinnaars bij onze buren. "Het programma is ook sociologisch interessant. De kandidaten kunnen stoppen op een bepaald bedrag. In Nederland is al gebleken dat de mensen zeggen ik speel door, ik ga voor de volle pot. Terwijl de Britten van zekerheid houden en zich sneller tevredenstellen met pakweg een miljoen. Voor de Vlamingen blijft het nog even afwachten, maar wij hopen - voor de aantrekkelijkheid van het programma - dat zij het alles of niets-gedrag van de Nederlanders imiteren."

MEEST RECENT