Belgische markt wordt te klein voor Karel Cardoen

Print
Hij is helemaal de autofreak niet die je ervan zou verwachten. Hij rijdt met een brave Peugeot en kent zelfs nauwelijks iets van motoren. Karel Cardoen van Auto's Cardoen is een gedreven bedrijfsmanager die het op de eerste plaats om de rentabiliteit van zijn onderneming te doen is. "Onze beheerssystemen zijn thans zo geperfectioneerd dat ik gerust drie weken met vakantie mag gaan", zegt hij trots. "Mijn mensen kennen hun job."
BR>
Auto's Cardoen heeft de laatste jaren een sterke reputatie opgebouwd. Indien het financieel klimaat wat meezit trekt het bedrijf volgende jaar naar de beurs. "Wij willen er 500 miljoen frank ophalen om er de nieuwste ontwikkelingen in de autodistributie mee voor te bereiden. Ons netwerk moet uitgebreid worden met nieuwe vestigingen in Brussel, Hasselt, Kortrijk en Namen. Bovendien willen we onze stocks herfinancieren", zegt Karel Cardoen in een gesprek met de redactie.
Karel Cardoen heeft de automobilisten vertrouwd gemaakt met die idee dat je een auto niet noodzakelijkerwijze bij een erkende dealer moet kopen. Wanneer je in een multimerken concept een ruime keuze hebt tussen alle mogelijke merken, tussen nieuwe wagens, tweedehandsauto's en directiewagens kun je er makkelijker de auto van je dromen uithalen. En vooral: je kunt scherp vergelijken. Is de prijs voor die Lancia aanvaardbaar ten aanzien van de opties die een Mitsubishi biedt bv? "In de komende jaren zal de autoverkoop fundamenteel veranderen. De Europese concurrentiewetgeving bepaalt dat auto's vanaf 2002 overal vrij te koop moeten zijn. Het de facto monopolie van dealers op bepaalde merken wordt dan doorbroken. Een Opel zal van dan af in teorie overal te koop zijn. Net zoals je in een elektronicazaak een toestel van Sony naast dat van Akai ziet staan zal een Saab in een aantal megavestigingen naast een Mercedes te koop staan."
Karel Cardoen (48) heeft die markt nu al opengebroken. Hij had het aanvankelijk niet makkelijk. Zowel de autoproducenten, de dealers als de garagisten bekeken hem met een scheef oog. Alsof Cardoen hun marktpositie aan het ondergraven was. "Maar die vijandigheid is ondertussen al lang verdwenen. Garagisten beseffen immers best dat ze op de verkoop van een auto nog nauwelijks geld verdienen", zegt Cardoen. "Ze worden door de grote distributeurs en de producenten in de hoek gedreven en op kosten gejaagd. De toekomst van de garagisten ligt volgens mij in het onderhoud van wagens. Daar verdienen ze nog iets op. En waarom zouden ze dan die Opel van Cardoen weigeren?"
Gazet van Antwerpen: Waar haalt Cardoen dan zijn wagens?
Karel Cardoen: Wij kopen over heel Europa overtollige stocks op bij de producenten. Vooral bij de introductie van nieuwe modellen is er vaak enorm veel aanbod. Anderzijds waren wij bij de eersten die de nieuwe Beetle van VW verkochten. Onze tweedehandswagens halen wij uit faillissementen, wanbetalingen bij leasing, enz. Onze groep zette verleden jaar zo'n 5.000 wagens af. Dit jaar gaan we naar 6.000 eenheden. Zowat de helft van die auto's is nieuw.
U bent ervan overtuigd dat de markt van de parallelverkoop in de komende jaren sterk zal groeien?
Ongetwijfeld. Kijk maar wat er in Amerika gebeurt. Daar zijn al verschillende grote spelers actief. Circuit-City bouwde bv. op vier jaar tijd een hele keten aan superstores uit. Auto Nation deed hetzelfde met de tweedehandswagens. In Frankrijk probeert de supermarktketen Carrefour al experimenten met one shot acties uit. 700 Citroëns bv. Ook in België gaat die markt zich zeer snel ontwikkelen. We willen daar klaar voor zijn. Niet alleen hier in Wilrijk maar ook bij onze franchise-partners. Indien ons netwerk voldoende sterk uitgebreid is gaan we in 2003 zelfs naar het buitenland.
Auto's Cardoen is nog een familiebedrijf?
Mijn vader kwam uit het West-Vlaames Geluwe naar Antwerpen waar hij een garage exploiteerde. Mijn broer Dirk en ik kwamen in 1970 in de zaak. Wij deden vooral in tweedehandswagens. Toen wij hier in 1992 in Wilrijk investeerden kocht ik mijn broer Dirk uit. De zaak staat nu op mijn naam en op die van mijn vrouw.
Hoeveel omzet realiseert Cardoen? En draait U positief?
De groep tekent voor een omzet van zo'n 3,6 miljard frank. Na belasting was er een beperkte nettowinst van 30 miljoen frank.
Wat indien het beursklimaat volgend jaar tegenvalt?
Dat is geen ramp. Wij hebben contact met verscheidene groepen die in het bedrijf willen investeren. Indien de beursoperatie doorgang vindt brengen wij 25 tot 30% van het aandelenkapitaal naar de markt.
Auto's Cardoen moet het voor een stuk ook van de enorme publiciteitscampagnes hebben?
Klopt. Ook de beursgang kan in dit opzicht onze naambekendheid versterken. Weet je, op een gewone zaterdag krijgen wij hier in Wilrijk makkelijk 1.500 mensen over de vloer. Die willen op de eerste plaats komen vergelijken. De sfeer opsnuiven. Ze hebben onze publifolders in de post gelezen of onze televisiespots gezien. We spenderen elk jaar 20 miljoen aan publiciteit. We verkopen echter ook 16 wagens per dag. Dat is toch wat?

Karel Cardoen over:
° Gent: was ons eerste filiaal. We sloten in 1994 met de firma De Buck een franchise-akkoord dat als voorbeeld gehanteerd werd in de andere vestigingen. De Buck maakt sindsdien gebruik van onze naam en verkoopt onze auto's.
° personeel: hier in Wilrijk werken we met 45 mensen. In onze andere vestigingen zijn er nog 55. In totaal 100 dus.
° Oost-Europa: die markt is ingestort. We hadden destijds een goede afnemer in Hongarije maar sinds de Muur gevallen is komen de Oost-Europeanen zelf naar hier.
° garantie: wij geven één jaar doch wij hebben ook een eigen systeem opgezet samen met een verzekeringsmaatschappij. Afhankelijk van de premie geven wij eveneens garanties. De verzekeringsmaatschappij intervenieert dan bij de garage.
° Autostad: wij hebben rond Auto's Cardoen verschillende firma's bijeengebracht die allemaal iets met de auto te maken hebben. Op die manier creêren we een eigen dynamiek.
° sluitingen in Torhout, Turnhout en Luik: in Torhout raakten we tot onze ontzetting betrokken in een zaak van bedrieglijk fallissement. De mensen van Turnhout en Luik kregen we niet op één lijn met de groep, we dienden het op te geven.


Nu in het nieuws