Freddy Loix zestiende

Print
Rally van Finland
BR>JYVASKYLA - Vreemd land is dit. Er zijn 5,1 miljoen Finnen. Ze hebben 1,5 miljoen sauna's, 188.000 meren en twee wereldkampioenen in de autosport: Hakkinen en Makinen. Vandaag ontmoeten ze elkaar, want voor het eerst valt de Rally van Finland in een gaatje in Hakkinens agenda. De kans is groot dat de F1-rijder meteen aan het feest mag, want zijn landgenoten Marcus Gronholm en Juha Kankkunen geven de toon aan, terwijl ook Tommi Makinen meedoet voor de zege. Alleen Richard Burns kan het Finse onderonsje verstoren.
Zelfs de koelste Fin spreekt vol vuur over de zomer in Finland. Met recht, want de landschappen zijn als in de films. De hoge, smalle dennen werpen lange schaduwen op de glinsterende meren. De rallypiloten zien vooral die bomen, waartussen brede, onverharde wegen van aangestampte aarde liggen. Vrij duidelijk waar de Finnen leren rallyrijden.
Bijzonder snelle wegen zijn het. De organisatie bestelde voor de aardigheid een speedgun, om eens te zien wie de hoogste topsnelheid haalde. Richard Burns liet 190 km/u optekenen. Freddy Loix was vierde met 188. Freddy Loix reed opnieuw aan bijna 180 km/u toen hij de daver op het lijf kreeg. Een lange rechtse bocht klapte een beetje dicht, Loix miste de goeie lijn en raakte langs de weg. "We zaten op het gras, de bomen stonden gelukkig ver genoeg weg. Maar toen ik de Mitsubishi weer op de weg kreeg, zat ik natuurlijk nog langs de goeie lijn voor de volgende bocht. Weer eraf, aan de andere kant nu. Het duurde honderden meters eer we weer in het ritme zaten. Ik voelde de tijd wegglijden, maar al bij al ben ik blij dat we nog in de wedstrijd zitten."
Voor de rest was Loix best tevreden, ook al spreekt een zestiende plaats niet echt tot de verbeelding. "Mijn doel was niet meer dan een seconde per kilometer te verliezen op Makinen en dat is ongeveer gelukt. Meestal schommelde het verschil rond de 1"1 of 1"2. Zaterdag moet het beter gaan, want dan komen we op het parcours dat ik ken van mijn deelname in 1997."
Co Sven Smeets bevestigde de vooruitgang. "In Nieuw-Zeeland moesten we twee - in het begin zelfs drie - seconden toegeven. Daar hebben we er één afgeknabbeld, puur dankzij de twee testdagen die we kregen. Voor Australië en China zijn nog 3,5 testdagen gepland. Daarmee moet ons probleem op onverhard de wereld uit zijn. We leren constant bij. Er zijn veel dingen die we anders moeten doen dan met de Corolla van vorig jaar."

MEEST RECENT