"Ik heb hier lang naar gevraagd"

Print
Nog ruim een week en dan mag Koen Wauters de handen laten wapperen in het showprogramma ‘Alles Moet Weg’.
Het van oorsprong Britse format is de natte droom van haast elke commerciële zender: wie in de prijzen wil vallen, moet – nu al – dagelijks de reclameblokken uitzitten en gepast reageren wanneer Wauters daarin opduikt. Woensdag vonden opnames plaats voor een van de vele onderdelen van het programma.

In elke aflevering van ‘Alles Moet Weg’ krijgt iemand uit het publiek de kans om alle zaken te winnen die in de reclameblokken worden aangeprezen, gaande van een brik fruitsap tot een splinternieuwe wagen. Voor en na heeft de show veel weg van een kruising tussen ‘Wedden dat?’ en ‘Rad van Fortuin’.

“Ik ben heel, heel blij met dit programma”, zegt Wauters. “Geen kwaad woord over alle programma’s die ik tot hiertoe gepresenteerd heb, maar ik bewaar nog altijd de beste herinneringen aan ‘Kriebels’ en ‘Binnen zonder Bellen’. Ook dat was telkens een mix van vanalles. Ik heb hier lang achter gevraagd, ja. Het is een live-programma en er gebeurt zoveel dat er links en rechts wel een paar ‘Pak de Poen’-momenten zullen inzitten (lacht).” Het onderdeel dat gisteren werd opgenomen, heette oorspronkelijk ‘Beat the Boys’. In de Britse versie werden wekelijks twee bekende gasten uitgedaagd om de presentatoren te kloppen in een hindernissenparcours-met-wagen. In dit geval nam ‘Sterren op de Dansvloer’-duo Jacques Vermeire en Francesca Vanthielen het op tegen Wauters en diens eenmalige co-piloot Walter Grootaers. Pittig detail: aan de auto’s was gesleuteld – de bestuurders beschikten enkel over een rem- en koppelingspedaal, de passagiers over het gaspedaal.

De centrale rol die in ‘Alles Moet Weg’ is weggelegd voor de reclamefilmpjes is enigszins opmerkelijk. In november nog werden VTM en Kanaaltwee op de vingers getikt door de Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) omdat merknamen en producten van sponsors in beeld werden gebracht tijdens programma’s. “In dit geval mág dat”, weet woordvoerder Mark Vanlombeek. “Enerzijds omdat het hier – zoals destijds in pakweg het ‘Rad van Fortuin’ – gaat om het weggeven van prijzen, en anderzijds omdat er ook nog een regel is die stelt dat het mag als het een wezenlijk onderdeel uitmaakt van het format.”
Nu in het nieuws